Door Peter Berg
Algemeen directeur van Jeans Centre en Ensign Blue
Hadden we het eerder over het grijze midden, zo kwamen we hiermee ook in aanraking in de Nederlandse politiek tijdens de recente landelijke verkiezingen. Niet zozeer met betrekking tot het aantal zetels per partij, maar met betrekking tot de man met de grijze trui. Jaren heb ik me afgevraagd waarom deze man geen fatsoenlijk overhemd of ander bovenstuk aantrok. Hadden moderetailers niet moeten inspringen op deze unieke kans? Net als bij de subtiele sponsoring van Jack van Gelder of Jan Boskamp hadden we deze man, en dus tegelijkertijd deze partij, meer kleur kunnen geven.
Metaforisch is zijn aftreden gelijk aan het aftreden van nog steeds kleurloze retailers. Helaas, maar niet onverwacht moesten ook onlangs de ‘grijze trui’-winkelketens als Charles Vögele en Phone House faillissement aanvragen. Maar gelukkig staan er ook weer mensen op met kleur. In de politiek is daar de frisse en enthousiaste Jesse Klaver en in de retailbranche nieuwe formules als Costes Men en Jacqueline de Yong.
Ook hoorde ik een van de trotse eigenaren van het jonge winkelconcept Bellamy Gallery spreken op een congres. Dit moet het gaan worden. Na bij Miss Etam gekeken te hebben ‘hoe het niet moet’ ging deze keten voortvarend van start. Geen grijze trui-aanpak! Zij openen in leegstaande winkels met tijdelijke huurcontracten, op locaties waar ketens als Miss Etam, Promiss en Phone House het niet bolwerkten. Zij zitten hier voor veel minder huur totdat de vastgoedeigenaar een structurele invulling vindt. Ook gaan de winkels alleen open als er traffic is. “Het is natuurlijk niet slim om open te zijn als er niemand in de straat loopt.” Bellamy Gallery vertrouwt op een loyale klantenkring.
Volgt u het nog? Heeft u uw oude NIMA-boeken al uit de kast gehaald? Ja mensen, dit is het nieuwe retailen. Ik hoop het, want waar moeten al die trouwe klanten anders heen?
Bron: RetailTrends 4
Reacties 0