Door Sander van de Gevel
Zelfstandig dromer en conceptontwikkelaar
Laatst las ik ergens dat winkeliers zich moeten verenigen om leuke dingen voor consumenten te organiseren. Ik schrok er een beetje van dat dit nieuws zou zijn. Ik kom zelf uit ’s-Hertogenbosch. Da’s een stad waar het goed gaat met de retail. Weinig leegstand en veel bezoekers. Natuurlijk vanwege de mooie historische binnenstad. En vanwege het rijke horeca-aanbod. Een dagje Den Bosch is een dagje uit. ’s-Hertogenbosch is ook een evenementenstad. Elk weekend is er wel wat te doen. Vaak worden de evenementen georganiseerd door vrijwilligers. De ondernemers zijn proactief en ondersteunen hen, ook financieel. De Bossche binnenstadondernemers snappen heel goed dat meer mensen komen als er iets te beleven valt. Daardoor is een hechte samenwerking ontstaan tussen hen en de evenementenorganisaties. Zo ontstaat in de stad een natuurlijke blurring die tegenwoordig zo hip en happening is. Iedereen profiteert. Omdat de stad keer op keer volloopt met bezoekers draagt dat bij aan het bourgondische imago van ’s-Hertogenbosch. Zelfs als er niks georganiseerd wordt.
Niet elk winkelcentrum of dorpscentrum is zo fotogeniek als deze stad. Maar overal zijn leuke dingen te bedenken. En overal willen vrijwilligers hun bijdrage leveren. Bied de harmonievereniging een podium. Geef de fotoclub een bijzondere middag. Overal wonen consumenten die op een verrassende manier vermaakt willen worden. Met frisse thema’s, evenementen en activiteiten. Klinkt logisch. Is logisch. Doel van het evenementenplan is niet sales realiseren, maar verbinding tot stand brengen. Het zorgt ervoor dat consumenten de weg naar uw straat, plein of centrum vinden. Zodat ze ontdekken hoe leuk het bij u in de buurt is. Retail en horeca faciliteren, (vrijwilligers)organisaties organiseren. Hoe moeilijk kan het zijn? Nodig dus eens lokale bandjes, goededoelenorganisaties of hobbyclubs uit om samen een feestje te bouwen. Als u investeert in de lokale gemeenschap, zal de lokale gemeenschap dat belonen. Van verbinding komt verbintenis. Bovendien is iedere maand een feestje voor de deur gewoon leuk. En als het leuk is komen mensen bij elkaar. Zo wordt 2017 een feestjaar. De consument heeft er zin in!
Bron: RetailTrends 4
Reacties 0