Ahold Delhaize heeft opnieuw goede resultaten geboekt in Nederland. De omzet in ons land nam in de eerste drie maanden met 3,9 procent toe tot 3,3 miljard euro. Het supermarktconcern groeide als geheel met 2,9 procent naar 15,8 miljard euro omzet, terwijl de winst met 150 miljoen euro opliep naar 356 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die woensdag zijn gepubliceerd.
De groei in Nederland komt volgens ceo Dick Boer onder meer door een beter aanbod bij Albert Heijn en groeiende Plaza-verkopen bij Bol.com, dat er in België bovendien veel klanten bij kreeg. Ook AH to go deed het goed dankzij verschillende productlanceringen en de uitrol van een nieuw format. De vergelijkbare omzet nam in Nederland met 3,3 procent toe, ondanks dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel.
Ahold Delhaize presteert in ons land aanmerkelijk beter dan in België, waar de omzet met 1,1 procent terugliep tot 1,2 miljard euro. Het concern is van plan om er meer dan 120 winkels te verbouwen ‘om de klantervaring te moderniseren’. Delhaize heeft in totaal zo’n achthonderd winkels in België. De onderliggende operationele marge ligt bij onze zuiderburen op 2,4 procent, tegenover vijf procent in Nederland.
Het Nederlands-Belgische fusiebedrijf heeft verder een lastig kwartaal in de Verenigde Staten achter de rug. De omzet liep met 1,4 procent terug naar zes miljard euro, al werd gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten wel een groei van 2,3 procent geboekt. De foodretailer kampte volgens Boer met ‘aanhoudende druk op de prijzen, ongunstige weersomstandigheden en de timing van Pasen’. Voor het huidige kwartaal worden betere omzetcijfers verwacht.
Ahold en Delhaize zijn inmiddels zo’n tien maanden gefuseerd. Het fusiebedrijf verwacht in totaal 220 miljoen euro aan synergievoordelen te behalen, waarvan 56 miljoen euro al is gerealiseerd.
Reacties 0