'Supplychain groeit uit tot omzetgenerator'

De digitalisering van de supplychain maakt het mogelijk te berekenen hoe bepaalde verbeteringen in de supplychain resulteren in betere cijfers. “En die zijn soms verbazingwekkend”, zegt professor strategie en supplychainmanagement Carlos Cordon van de Zwitserse businessschool IMD in het meinummer van RetailTrends.

Supplychainmanagement draaide volgens Cordon voorheen om het bieden van de juiste kwaliteit tegen de laagste kosten, met een voldoende serviceniveau. Total cost of ownership, total landed costs of uitgavenanalyses: in de supplychain zijn volgens hem vooral manieren om de kosten uit te drukken. “Technologie brengt een fundamentele verandering met zich mee.”

Cordon spreekt van supplychain 4.0, dat staat voor het versnellen van je logistiek en het meten van de gevolgen ervan. Het vergt volgens hem een compleet andere kijk op de supplychain: namelijk het focussen op het verhogen van de omzet door het consumentengedrag beter te begrijpen.

Vanuit die gedachte klinkt het plan van Amazon om met drones te bezorgen opeens een stuk logischer, stelt hij. “De logistieke wereld was jarenlang geobsedeerd door het verlagen van de kosten. In die opvatting is dronebezorging natuurlijk absurd. Maar Amazon kan door producten in vijftien minuten te bezorgen het retourpercentage terugdringen. Daardoor stijgen de omzet en winst”, aldus Cordon.

In het meinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij supplychain 4.0. Adidas laat volgens Cordon in Rusland zien hoe de supplychain ingezet kan worden als omzetgenerator. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!