Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Peeves, Cold1 en Hytchers.
Peeves
Iedere plaats heeft wel restaurants die thuisbezorgen en het aantal bezorgdiensten is haast niet meer te tellen. Maar als zij eenmaal bij de klant zijn langs geweest, rijden ze doorgaans zonder lading weer terug. Het Deventer Peeves wil een einde maken aan deze 'lege ritten'. Het nieuwe bezorgplatform brengt niet alleen maaltijden thuis, maar neemt ook overgebleven voedsel mee en brengt dat naar de Voedselbank.
Peeves komt in september beschikbaar als mobiele app, in eerste instantie in Deventer. Daar hebben onder meer New York Pizza en Domino's zich al aangesloten als deelnemers. De restaurants betalen een percentage van hun omzet aan Peeves, maar dat is volgens oprichter Raymond Schneider 'aanmerkelijk lager' dan bij Thuisbezorgd.nl, zo zegt hij tegen De Stentor. Hij kreeg al 25 duizend euro subsidie van de gemeente en is met de Rabobank in gesprek over een kapitaalinjectie. Uiteindelijk wil Peeves landelijk beschikbaar zijn.
Cold1
Bier waar je maar wilt, wanneer je maar wilt en ook nog eens afkomstig van lokale brouwerijen. Het initiatief Cold1 van Pleun van den Biggelaar past perfect in een studentenstad als Utrecht. Zij zelf is ook student en heeft net haar afstudeerscriptie over de bezorgdienst afgerond, maar intussen is de app al drie weken actief, vertelt ze aan DUIC. "En het loopt al heel hard."
Gebruikers kunnen via de app overal in de stad bier bestellen, dat volgens Van den Biggelaar altijd afkomstig is van Utrechtse brouwerijen en tegen supermarktprijzen wordt bezorgd. Cold1 werkt samen met bierwinkel Van Bieren. Met een elektrische bakfiets en enkele fietsen wordt de bestelling binnen dertig minuten overal afgeleverd, ook bijvoorbeeld op een boot of in een park, en inclusief koelbox. De eerste 48 uur na het downloaden van de app is de bezorging gratis, daarna 2,50. Als de app de komende weken goed blijft lopen, wil Van den Biggelaar 'flink groeien'.
Hytchers
Het aantal initiatieven om de e-commercelogistiek efficiënter te maken blijft zich opstapelen. Het Belgische Hytchers ziet heil in het laten bezorgen door particulieren. Niet bij consumenten thuis, maar bij een tankstation van Total. In ruil daarvoor mogen de gelegenheidsbezorgers gratis tanken.
Een test loopt momenteel bij 55 Total-locaties. De deelnemende automobilisten moeten niet speciaal voor het afleveren van de pakketjes rijden, maar toch al in de richting van het afhaalpunt rijden. Die 'match' tussen de route van de automobilist en het pakket wordt gemaakt via de Hytchers-app. De gebruiker voert zijn traject in, waarna de applicatie meldt of er op die route pakketjes te vervoeren zijn. Is dat het geval, dan kan hij die selecteren, ophalen bij een Total-station en bij een ander station weer afleveren. Webwinkeliers moeten hun pakketten voorlopig nog zelf afgeven bij het tankstation van vertrek. Voor kleinere webwinkels is dat niet zo'n probleem, zegt medeoprichter Antoine Dessart tegen Gondola. Om ook voor webshops met grotere volumes interessant te worden, overweegt hij een ophaaldienst te starten in samenwerking met een duurzame vervoerder.
Reacties 0