Een supermarkt van Plus uit Roosendaal heeft de afgelopen drie jaar geëxperimenteerd met het benevelen van groenten en fruit. In die periode werd een kwart minder aan voedsel weggegooid, terwijl de omzet steeg en de energierekening lager werd. Dat zegt ondernemer Pieter-Jan van Grup tegenover de NOS.
De Plus-ondernemer doet mee aan een onderzoek van de Deense universiteit DTU. Het effect van de mist werd gemeten op aardbeien, druiven, wilde perziken, nectarines en groenten als asperges, bloemkool en andijvie. Die producten bleven soms wel drie dagen langer vers, vooral doordat de temperatuur in het schap vier tot vijf graden lager ligt.
Van Gurp wijst op de kansen van beneveling in de gehele keten, dus ook tijdens opslag en transport. “Dan zal de winst nog groter worden”, stelt hij. Albert Heijn houdt binnenkort in Maastricht een soortgelijke proef.
Het dampsysteem is niet nieuw, maar wordt op de Nederlandse markt nog nauwelijks gebruikt. Tijdens de Retail Week in Parijs liet het bedrijf Areco Nebulization retailers al zien dat het een onmisbare toevoeging aan de versafdeling is. Door het nabootsen van een wolk (écht nat worden de producten niet) kan een ananas zomaar eens twee dagen langer zijn groene kleur behouden. “Nu supermarkten eigenlijk alleen nog aan de versafdeling geld verdienen, is dit een investering die gedaan moet worden”, stelde manager Michel Gschwind vorig jaar.
Reacties 0