Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van A.S. Watson, Battington en Media Markt.
MoneyBack
Tien jaar geleden introduceerde A.S. Watson het loyaliteitsprogramma MoneyBack. Sindsdien is het uitgegroeid tot het grootste beloningsysteem van Hongkong, met 3,6 miljoen actieve leden. Tijdens het jubileumevent kondigde het moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister aan een volgende stap te maken: er is een app gelanceerd waarmee leden hun account nu altijd en overal kunnen beheren. Met de app kunnen ze punten verdienen bij winkels als ParknShop, Watsons en Fortress, allemaal onderdeel van A.S. Watson, zonder dat ze hun fysieke kaart op zak te hebben.
Gebruikers kunnen punten nu delen met familie en vrienden of anderen in een paar klikken op de hoogte brengen als ze een goede deal hebben gevonden in de app. Samen kunnen ze dan sparen voor hun favoriete beloning. Verder krijgen leden een handig overzicht van recente transacties en meer gepersonaliseerd productinformatie en aanbiedingen, gebaseerd op hun shopvoorkeuren.
Battington
Augmented reality is een populair thema binnen deze rubriek. Het valse wimpermerk Battington is de volgende in de rij die de technologie in zijn app verwerkt. Er is samen met FaceCake een app voor Apple-apparaten gelanceerd, waarmee gebruikers door de volledige collectie kunnen browsen en de wimpers virtueel kunnen proberen. Binnen de app klikken ze op ‘Try-On’, waarna de nepwimpers met behulp van de camera van de smartphone virtueel op hun eigen gezicht worden geplaatst.
De wimpers aanschaffen gaat in een paar klikken, terwijl gebruikers er ook voor kunnen kiezen om hun makeover te delen via social media. Battington heeft de app voorzien van een aantal filters, zodat de foto’s ‘socialmediaproof’ zijn te maken. De app is verder uitgerust met een aantal videotutorials.
Juke
Media Markt en Talpa Radio gaan de concurrentie aan met Spotify. Samen lanceren ze de radio- en muziekstreamingdienst Juke in Nederland. Dit digitale platform maakt het voor gebruikers mogelijk om radio te luisteren en on demand muziek te streamen. Media Markt en Talpa zeggen kansen te zien in het verbinden van het huidige entertainment- en serviceaanbod met de groeiende on demand-behoeften van gebruikers. Zo wijst de elektronicaketen op de verschuiving van bezit van muziek naar toegang tot muziek. “Wij willen consumenten een totaaloplossing bieden”, zegt directeur Barry van Ruiven. “Dat gaat verder dan alleen het verkopen van hardware; ook voor het abonnement, de service en muziekcontent kan je bij ons terecht.”
De app van Juke is vanaf half juli te downloaden. Voor 9,99 euro per maand kunnen gebruikers uit veertig miljoen nummers kiezen. Ook kunnen ze muziek die op de radio te horen straks direct aan hun eigen playlist toevoegen. Media Markt is binnen de samenwerking verantwoordelijk voor het muziekplatform, de webcare en 49 servicepunten in zijn winkels. Talpa Radio is het bedrijf achter onder meer 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 en zorgt voor dj’s als Edwin Evers en Armin van Buuren. De nieuwe dienst wil in twee jaar tijd een miljoen gebruikers aan zich binden.
Reacties 0