‘Outletcentra misleiden bezoekers met nepkoopjes’

‘Outletcentra misleiden bezoekers met nepkoopjes’

Merken verkopen in outletcentra kleding die nooit voor de originele prijs in reguliere winkels te koop is geweest. Ook is de kwaliteit vaak slechter. Dat blijkt uit onderzoeken van het Duitse WDR.

De Duitse onderzoekers kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder die in Roermond, en vergeleken die met kleding uit gewone winkels. Kledingstukken van merken als Levi’s, Hugo Boss en Tommy Hilfiger bleken sneller te krimpen na een wasbeurt en van goedkoper materiaal gemaakt. Ook zou kleding speciaal voor outlets geproduceerd worden, waarbij valse afprijzingen getoond worden.

Merken overtreden de regels, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond tegen het Algemeen Dagblad. “Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro voor tachtig euro, als die nooit 105 euro heeft gekost.” De Autoriteit Consument en Markt laat weten de zaak te onderzoeken, mochten dergelijke praktijken ook in Roermond voorkomen.
 

Reacties

Valse afprijzingen zijn van alle tijden en zeker niet voorbehouden aan outletcentra

Geplaatst door Jan Janssen op 21 juli 2017 om 10:17

Zo langzamerhand wordt het tijd de naam van dit type centra te wijzigen in
FOUTLET Centra.

Geplaatst door Harrie Jager op 21 juli 2017 om 10:33

Ooit van een bedrijfsleider bij een heel bekend merk gehoord dat 2/3 van wat geproduceerd werdt rechtstreeks voor de outletcetra was bedoeld.

Geplaatst door Johan Heinecke op 21 juli 2017 om 10:36

Inderdaad veel SMU stijlen in de outlets. het zijn geldmachines waar de merken nu nog van profiteren. De ontwikkeling in Amerika geven hoop, consumenten zijn veel minder geïnteresseerd in merken die ook in de outlets liggen. De consument voelt zich bedrogen als het ogenschijnlijk zelfde product voor 30-50% in de outlet ligt. Kleine, nieuwe merken met gevoel voor understatement zorgen voor variatie. Koop die merken zelf ook en zet je af tegen de almaar groter wordende eenheidsworst. Outlets: nu op een hoogtepunt en binnen 10 jaar wil je er niet dood gevonden worden.

Geplaatst door bert van Leeuwen op 21 juli 2017 om 11:52

Tja, dat nogal éénzijdige artikel in het AD krijgt vandaag in diezelfde krant een tegenhanger in "Pap, kom je betalen", waarin duidelijk naar boven komt waarom die outletcentra zo populair zijn, en wáárom je díe beleving nooit in een klassiek winkelcentrum, of in een klassieke winkel, kunt realiseren. Hier zullen ze bij InRetail wel minder blij zijn, vrees ik!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 27 juli 2017 om 13:29