Topman Dick Boer van Ahold Delhaize ligt niet wakker van de opmars van Aldi en Lidl in de Verenigde Staten. De Duitse discounters hebben flinke groeiplannen in het land waar het Belgisch-Nederlandse supermarktconcern zijn meeste omzet vandaan haalt. Ahold Delhaize is wel wat gewend, stelt Boer volgens De Financiële Telegraaf. “Wij concurreren al jaren met Walmart, de grootste discounter ter wereld.”
Boer nuanceert daarnaast het beeld dat Ahold Delhaize een overnameprooi is in de Verenigde Staten, als gevolg van de overname van Whole Foods door Amazon. Ahold Delhaize werd onder meer genoemd als mogelijk nieuwe target van Amazon of van Kroger, na Walmart de grootste retailer van het land. Ahold Delhaize is volgens Boer nu de sterkste in het oosten, de enige regiowaar het bedrijf naar kijkt. “We zijn daar sterk en worden nog sterker”, aldus de topman. “Maar wij houden zelf wel onze ogen open voor mogelijkheden om met overnames onze positie aan de oostkust te versterken”, vult cio Frans Muller aan.
Na de overname van Whole Foods voor Amazon viel de koers van Ahold Delhaize flink terug. Boer beaamt dat het meer concurrentie betekent, schrijft Het Financieele Dagblad. “Het goede nieuws is dat je ziet dat online spelers ook winkels nodig hebben.”
Dat de ‘internetjongens’ nu naar stenen winkels kijken, betekent volgens Boer dat Ahold Delhaize het goed heeft gezien. “Wij kunnen de concurrentie aan, en bezorgdienst Amazon Fresh kennen we al.” Ahold Delhaize is onder meer online actief met Peapod en AH.nl. Het concern maakte woensdag bekend dit jaar zo’n drie miljard euro online te verkopen en in 2020 te groeien naar zo’n vijf miljard euro online omzet.
Reacties 0