Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Target, eBay en Kijkshop.
Target
De mogelijkheid om producten die in de winkel niet op voorraad zijn direct online te bestellen, is niet zo uniek meer. Om te stimuleren dat het ook echt gebeurt, laat Target de nieuw gelanceerde functie niet over aan klanten, maar aan zijn medewerkers. Via de app myCheckout zoekt winkelpersoneel het online assortiment af, laat de klant ter plekke afrekenen en zorgt dat het product naar zijn huisadres wordt gestuurd.
De app werkt op speciaal daarvoor ontwikkelde devices, die ook zijn uitgerust met een creditcardlezer voor de betaling. Winkelpersoneel kan direct de beschikbaarheid van het product, zowel online als in andere winkels, checken door de barcode op het schap te scannen. Besluit de klant het product online te kopen, dan ontvangt hij betaalbevestiging zoals wanneer hij zelf iets besteld zou hebben. De app wordt sinds het voorjaar in een klein aantal winkels getest en nu overal uitgerold. Volgens Target zijn er al tienduizend aankopen via myCheckout gedaan.
EBay
Dat eBay zijn zinnen gezet heeft op visuele zoekopties, werd al duidelijk toen een jaar geleden Corrigon werd overgenomen. De online marktplaats plukt er nu de vruchten van met de lancering van twee nieuwe apps: Image Search en Find it on eBay. Met de eerste kunnen consumenten een foto maken van iets van zij willen kopen, of een bestaande foto uit hun galerij gebruiken. EBay toont vervolgens een lijst van beschikbare producten die er op lijken. Onder meer Amazon en Pinterest hebben al vergelijkbare tools, maar eBay zegt zich te onderscheiden door de omvang van zijn catalogus, die ruim 1,1 miljard items telt.
Met Find it on eBay starten consumenten hun zoektocht online, bijvoorbeeld op sociale media. Komen zij een afbeelding tegen van iets wat ze willen kopen, dan kunnen ze de foto delen met eBay, waarop de mobiele app een lijst met passende producten laat zien. Beide tools werken met behulp van artificial intelligence. Image Search is zowel voor Android als iOS beschikbaar, terwijl Find it on eBay vooralsnog alleen met Android-toestellen te gebruiken is.
Kijkshop
Kijkshop heeft als onderdeel van zijn 'people 2 people'-platform de app Kijk Bij Mij gelanceerd. Consumenten kunnen daarmee geld verdienen door andere consumenten te adviseren over hun aankoop. Elk advies dat tot een transactie leidt wordt door Kijkshop beloond met een commissie van vijf procent. De retailer handelt zelf de transactie, verzending en garantie af. Topman Björn Serving ziet daarvoor een rol weggelegd voor de circa 65 fysieke winkels en klantenservice.
Het nieuwe initiatief komt uit de koker van Tone, een nieuwe entiteit van Kijkshop die afgelopen zomer een miljoen euro ophaalde via crowdfunding. De app is voor zowel Android- als Apple-apparaten beschikbaar. Een versie voor Windows volgt afhankelijk van de behoefte in 2018.
Reacties 0