Ahold Delhaize presteert vooral onder de streep sterk

Ahold Delhaize heeft zijn winst in het derde kwartaal flink opgeschroefd. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com hield onder de streep 362 miljoen euro over, ruim de helft meer dan een jaar eerder. De omzet liep echter met 1,1 procent terug naar 15,1 miljard euro, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

De omzetdaling is te herleiden tot de Verenigde Staten, waar de omzet met 4,2 procent daalde. Bij constante valuta steeg de omzet met 0,8 procent. De totale omzet van Ahold Delhaize liep gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten met 2,1 procent op. Het supermarktconcern stelt met alle Amerikaanse merken marktaandeel te hebben gewonnen, ondanks de toegenomen concurrentie van Aldi en Lidl.

In Nederland liep de omzet in het derde kwartaal met 4,1 procent op naar 3,3 miljard euro. De vergelijkbare omzet pluste met 3,6 procent, vooral dankzij de groeiende onlineverkopen. Zonder bol.com lag de vergelijkbare omzet 2,3 procent hoger en liep de marge met 0,4 procentpunt op naar 5,5 procent.

In België presteren de eigen winkels van Ahold Delhaize ondermaats, wat heeft geleid tot een gelijkblijvende omzet op 1,2 miljard euro. In de rest van Europa groeide de omzet met 3,1 procent tot 1,4 miljard euro. Die groei wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van 116 extra winkels.

Topman Dick Boer is tevreden over de financiële prestaties in het derde kwartaal. Hij wijst daarbij op de significant hogere marges, dankzij synergievoordelen uit de fusie tussen Ahold en Delhaize. Dit jaar verwacht het fusiebedrijf 250 miljoen euro te besparen, waar eerder werd uitgegaan van 220 miljoen.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...