Ahold Delhaize test robot op de winkelvloer

Ahold Delhaize test in de Verenigde Staten een robot die de supermarkt afstruint naar lege schappen. Ook herkent Marty, zoals de robot heet, potentieel struikelgevaar op de winkelvloer.

De robot wordt ingezet in een winkel van Giant Food Store in een dorpje onder de rook van Harrisburg, de hoofdstad van Pennsylvania. De gegevens die Marty verzamelt worden doorgegeven aan winkelmedewerkers, die bijvoorbeeld lege schappen direct kunnen aanvullen. 

De reacties van klanten lopen volgens manager winkeloptimalisatie Patrick Maturo van Ahold USA uiteen. Sommigen lopen de robot gewoon voorbij, stelt hij. “Een grote meerderheid van de mensen is erg enthousiast om een robot in de winkel te zien. Ze hebben de neiging om selfies met de robot te nemen.”

De pilot wordt bij succes naar andere supermarkten uitgerold, vertelt Maturo tegenover de lokale nieuwssite PennLive. Volgend jaar moeten er een dozijn robots rijden bij formules als Stop & Shop, Giant of Carlisle en Giant Landrover.

Bekijk een video van Marty op RetailTrends.

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...