HEMA ziet mogelijkheden voor zeventig tot honderd winkels in Duitsland. “Dat is ons doel voor de komende twee tot drie jaar”, zegt countrymanager Beatrice Schnell tegenover Lebensmittel Zeitung.
HEMA opende eerder deze maand een nieuwe winkel in Frankfurt, waarmee de teller op elf vestigingen in Duitsland staat. In maart komt daar een winkel in Stuttgart bij, terwijl openingen in Berlijn en Dortmund nog daarvoor plaats kunnen vinden.
De Nederlandse retailer ziet op de Duitse markt geen concurrentie, omdat er geen vergelijkbare spelers actief zijn. De winkel is volgens Schnell geen kopie van de vestigingen in eigen land. Zo mislukte een test met restaurants in Duitsland. Ook kleding voor volwassen behoort er niet tot het assortiment. “Er is te veel concurrentie van Lidl, Aldi, H&M of C&A”, stelt zij.
HEMA maakte begin dit jaar bekend te willen groeien in de grootste steden van Duitsland, en daarbij te mikken op een aanwezigheid van meerdere vestigingen per stad. Bijna alle Duitse filialen schrijven volgens Schnell zwarte cijfers.
Topman Tjeerd Jegen vertelde in het septembernummer van RetailTrends dat HEMA de internationale omzet in 2020 ten minste verdubbeld wil hebben. De focus ligt volgens hem op Frankrijk, maar er zijn ook plannen om in Spanje in vijf jaar tijd door te groeien tot 150 winkels.
Hendrik van Herwaarden 6 aug, 13:49
Peter Jansen 21 nov, 15:34