HEMA snelt naar honderd winkels in Duitsland

HEMA snelt naar honderd winkels in Duitsland

HEMA ziet mogelijkheden voor zeventig tot honderd winkels in Duitsland. “Dat is ons doel voor de komende twee tot drie jaar”, zegt countrymanager Beatrice Schnell tegenover Lebensmittel Zeitung.

HEMA opende eerder deze maand een nieuwe winkel in Frankfurt, waarmee de teller op elf vestigingen in Duitsland staat. In maart komt daar een winkel in Stuttgart bij, terwijl openingen in Berlijn en Dortmund nog daarvoor plaats kunnen vinden.

De Nederlandse retailer ziet op de Duitse markt geen concurrentie, omdat er geen vergelijkbare spelers actief zijn. De winkel is volgens Schnell geen kopie van de vestigingen in eigen land. Zo mislukte een test met restaurants in Duitsland. Ook kleding voor volwassen behoort er niet tot het assortiment. “Er is te veel concurrentie van Lidl, Aldi, H&M of C&A”, stelt zij.

HEMA maakte begin dit jaar bekend te willen groeien in de grootste steden van Duitsland, en daarbij te mikken op een aanwezigheid van meerdere vestigingen per stad. Bijna alle Duitse filialen schrijven volgens Schnell zwarte cijfers.

Topman Tjeerd Jegen vertelde in het septembernummer van RetailTrends dat HEMA de internationale omzet in 2020 ten minste verdubbeld wil hebben. De focus ligt volgens hem op Frankrijk, maar er zijn ook plannen om in Spanje in vijf jaar tijd door te groeien tot 150 winkels.

Reacties

Het lijkt wel of ik mevrouw Van Kemenade hoor praten die dacht snel nieuwe V&D-winkels te kunnen openen en dus naar we nu weten mislukt is.

70 of 100 winkels? Is dus een verschil van 30. Weten ze niet of ze deze 30 winkels willen openen?
Dan zeggen dat de restaurants zijn mislukt. Wat willen ze eigenlijk in Duitsland? Een soort Holland gevoel?
In Leer heeft de HEMA helemaal geen restaurant. Wat moet je daar zoeken had ik het gevoel. Je kan al gewoon op het station terecht en zoveel andere eetgelegenheden in de stad Leer.

Dit is voor mij het zoveelste bewijs dat de HEMA alleen maar blijft proberen zich mooier te verkopen dan dat ze zijn, voor verkoop van de HEMA organisatie.

De HEMA was spannend maar is het niet meer en speelt alleen maar op sentimenten.
Net zoals bij V&D. Wil je het nog eens beleven dan kan je naar V&D Ede waar een tijdelijk gebruiker is. Het logo van V&D staat nog steeds op de voorgevel te prijken.

Geplaatst door Peter Jansen op 21 november 2017 om 14:34

Negatief reageren is een slechte Nederlandse gewoonte. De grote warenhuizen in de kleine steden ( ik woon bij Kleve waar een Kaufhoof is) loopt ten einde. Natuurlijk is er veel concurrentie in Duitsland, maar als ze het goed aanpakken (zie de groei van Action), dan is er zeker plaats voor Hema

Geplaatst door Hendrik van Herwaarden op 6 augustus 2019 om 11:49

Laatste nieuws









RetailTrends