'Fabrikanten niet gebaat bij machtspositie van supermarkten'

'Fabrikanten niet gebaat bij machtspositie van supermarkten'

Supermarktketens bepalen in bijna ieder westers land wat er in de schappen ligt en tegen welke prijs. Deze dominantie is het gevolg van de ongekende machtspositie die een handjevol spelers heeft opgebouwd, zegt initiatiefnemer Peter Fedchenkov van INS Ecosystem in het januarinummer van RetailTrends. “Ze hebben controle over duizenden fabrikanten en miljoenen consumenten.”

Zowel fabrikanten als klanten zijn volgens Fedchenkov niet bij de huidige situatie gebaat. Zo verschijnen vooral de producten die de hoogste winst per schap opleveren in de winkel. “Zeker millennials zijn wars van dit pushmodel, want zij willen zelf bepalen bij welke producenten ze kopen”, stelt hij.

Fabrikanten hebben op hun beurt te maken met relatief dure voorraadketens. Zo wordt een aanzienlijk deel van de producten – tot wel een derde – volgens de Rus nooit verkocht. De klant draait vervolgens op voor deze ‘enorme inefficiëntie’, die de prijzen tot wel dertig procent kunnen verhogen.

Met INS wil Fedchenkov fabrikanten, consumenten en logistiek aan elkaar koppelen. Niet met een gewone marktplaatsoplossing zoals Amazon biedt, maar via een blockchaintechnologie die de middle man overslaat. Klanten plaatsen hun productbestellingen bij de fabrikanten, die daarvoor een zelfgekozen prijs vragen. De fabrikant stalt de goederen bij een logistieke speler met bijvoorbeeld overcapaciteit, waar een vervoerder alles ophaalt voor verzending.

INS heeft naar eigen zeggen de interesse getrokken van zeven van de twintig grootste fmcg-fabrikanten. In het januarinummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de werking en kansen van INS, een project uit de koker van de oprichters van onlinesupermarkt Instamart. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 1


Bert Ysfogel 8 jan, 23:48

Gelijk wat besteld bij "onlinesupermarkt Instamart" . Een echte aanrader.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!