Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Voedingscentrum, Colruyt en Seat.
Voedingscentrum
Een revolutie in de supermarkt, niets minder wil het Voedingscentrum bereiken met zijn Kies Ik Gezond?-app. Die moet consumenten helpen gezondere keuzes te maken als zij voor het winkelschap staan. Door de streepjescode van een product te scannen, krijgen ze de voedingswaarden en ingrediënten te zien. Ze kunnen in de app zelf aangeven welke voedingswaarden ze belangrijk vinden, zodat bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën, koolhydraten of zout bovenaan komt te staan. Ook is het via de zoekfunctie mogelijk om producten te sorteren op voedingswaarden, om erachter te komen waar het minste suiker in zit. Verder kunnen de voedingswaarden van verschillende producten met elkaar worden vergeleken.
Bij producten die worden gescand – handmatig opzoeken is ook mogelijk – komt standaard te staan of ze in de Schijf van Vijf passen. Is dat niet het geval, dan toont de app gezondere alternatieven of een tip voor een gezonder recept. De productgegevens worden het Voedingscentrum dagelijks geüpdatet en de meeste producten zijn in de app opgenomen.
Colruyt
Een netwerk van vier miljoen klanten die een beroep op elkaar kunnen doen om boodschappen te doen. Dat hoopt Colruyt te creëren met zijn nieuwe app Apporto. Die vormt een sociaal netwerk van de bestaande klanten van de supermarktketen en laat hen boodschappenlijstjes met elkaar delen. Iedereen kan zelf aangeven of hij boodschappen voor zich wil laten doen, zelf 'persoonlijke shopper' wil zijn en of hij daar een vergoeding voor wenst of wil betalen. Wanneer iemand op een verzoek ingaat, krijgt de gebruiker een melding. Een betaalfunctie zit er niet in en na een geslaagde koppeling moeten de gebruikers het verder zelf onderling regelen.
Apporto heeft vooral een sociale functie om bijvoorbeeld mensen te helpen die minder mobiel zijn, zegt topman Frans Colruyt tegen de Gazet van Antwerpen. Maar ook voor tweeverdieners die geen tijd hebben om zelf naar de supermarkt te gaan is de app volgens hem een uitkomst. Apporto bevindt zich nog in een testfase en moet daarna zowel in een Nederlands- als Franstalige versie gelanceerd worden.
Seat
Helemaal nieuw is kofferbakbezorging niet, maar Seat pakt het weer net even anders aan dan bijvoorbeeld Volvo. De Spaanse autofabrikant werkt namelijk samen met parkeergaragebouwer Saba. Samen lanceren zij de app Droppit, waarmee gebruikers kunnen boodschappen kunnen laten bezorgen in een zelfgekozen parkeergarage.
Seat en Saba werken samen met onlinesupermarkt Deliberry voor boodschappen en bezorgdienst Glovo voor pakketjes. Nadat een gebruiker een bestelling heeft geplaatst, kan hij zijn autosleutels achterlaten bij een medewerker van Saba. Die zorgt er vervolgens voor dat bezorger toegang krijgt tot de auto en ziet toe op de aflevering. Na de pilotfase moet dat eenvoudiger worden, bijvoorbeeld door de koerier via vingerafdrukherkenning in de app toegang te geven.
Reacties 0