De stenen supermarkt trekt aandacht van e-commercegiganten. Nadat Amazon eigenaar werd van Whole Foods, lanceerde Alibaba al snel zijn eigen concept Hema. Nu is het de beurt aan JD.com, dat in Beijing zijn eerste supermarkt heeft geopend.
Het 'high-tech' concept draagt de naam 7Fresh. De eerste winkel telt vierduizend vierkante meter en bevat onder meer ‘magische spiegels’, die weten wanneer een klant een product pakt en vervolgens informatie daarover op een scherm tonen. Een vergelijkbare technologie zagen we een jaar terug al in de supermarkt van de toekomst van Coop.
Verder is de supermarkt uitgerust met slimme winkelwagentjes, die zelf achter klanten aan rijden. Het stelt hen volgens JD.com in staat om ‘handsfree’ te shoppen, wat vooral handig is als ze met kinderen op stap zijn.
De supermarkt is uitgerust met een restaurant, waar bezoekers kunnen kiezen uit een breed aanbod aan maaltijden van getrainde chefs. Ook kunnen ze vers gesneden bloemen kopen, die zijn geleverd door de Taiwanese bloemist Ching Kao, een partner van JD.com.
Naast reguliere betaalmethoden via een gewone- en zelfscankassa, is het mogelijk te betalen via een gezichtsherkenningsysteem dat verbonden is met de 7Fresh-app. Klanten kunnen er ook voor kiezen producten binnen een half uur thuisbezorgd te krijgen.
JD.com springt met 7Fresh naar eigen zeggen in een gat in het fysieke retaillandschap van China. Een ‘premium offline supermarktervaring’ was volgens de e-commercereus nog niet beschikbaar. Zo zijn het ‘grote en schone’ winkels met een groot aanbod aan geïmporteerde versproducten. De webwinkelreus wil uiteindelijk honderden van deze winkels met technologische snufjes openen.
Reacties 0