Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Walmart, Shop You en Stockon.
Walmart
Walmart loopt al meer dan vijftig jaar voorop als het om innovatie gaat, zo leerden we vorige week. De Amerikaanse retailer zweert bij een bekend citaat van zijn oprichter Sam Walton: ‘Om succesvol te zijn in deze wereld, moet je de hele tijd veranderen’. Dat betekent ook het up-to-date houden van de app. Nieuw in de app van Walmart: de Store Assistent. Wie een lokale winkel bezoekt, ziet dat zijn app transformeert in een winkelassistent. Alle tools die nodig zijn om winkelen eenvoudig te maken, zoals Walmart Pay, worden getoond. Ook is de zoekbalk en barcodescanner makkelijker te vinden en kun je snel recensies lezen, items in de winkel vinden en prijzen vergelijken.
Daar blijft het volgens Walmart niet bij. Zo is het maken van een boodschappenlijstje vereenvoudigd. Het is tegenwoordig voldoende om een brede term als ‘melk’ in te voeren in plaats van een specifieke naam, om te vinden wat er in de winkel op voorraad is. Bovendien staat de totaalprijs van het boodschappenlijstje nu constant in beeld. Walmart is misschien wel het meest trots op de nieuwe optie om in de winkel te navigeren naar het gewenste product. Van alle meer dan 4.700 winkels wordt een kaart gemaakt. De functie Store Maps is al beschikbaar in een handvol winkels en wordt zo snel mogelijk naar andere vestigingen uitgerold.
Shop You
Persoonlijk kledingadvies van een algoritme, wie wil dat nou niet? Na een onderzoek onder duizend vrouwen tussen de 25 en 45 jaar besloten twee modeondernemers een eigen app op de markt te brengen, die dat mogelijk maakt. Het shoppen via je mobiele telefoon is namelijk zo eenvoudig niet, concluderen zij. “Type op Google ‘witte jurk’ in, en je krijgt 186 miljoen resultaten”, aldus Kelly Slessor tegenover Inside Retail.
De app Shop You maakt gebruik van data van eerdere zoekresultaten en aankoopgedrag en combineert dat met informatie die gebruikers zelf invoeren. Denk daarbij aan hun stijlvoorkeuren, favoriete merken en lichaamsmaten. Vervolgens krijgen ze allerlei suggesties, gesorteerd op categorieën. Wie iets specifieks zoekt, kan de app via een chatbericht aan het werk zetten. Hoe vaker je shopt, hoe beter de app je leert kennen en hoe beter de aanbevelingen worden. Vooralsnog werkt de Australische startup samen met meer dan dertig merken, waarvan Uniqlo een van de bekendste is.
Stockon
Na maandenlang te hebben gewerkt aan Stockit, is de online boodschappendienst nu ook officieel in de lucht. Onder de nieuwe naam Stockon worden boodschappen rechtstreeks vanuit de producent naar de consument verstuurt. PostNL verzorgt de fulfilment en bezorging voor Stockon, dat vanuit Utrecht opereert. Oprichters zijn Rene Hansen en Stephan Bosman, die voor respectievelijk Amazon en Zoover werkten. Stockon is naar eigen zeggen de eerste e-commercespeler in food die door heel Nederland gratis thuisbezorgt. Voor bestellingen onder de 25 euro worden wel verzendkosten gerekend.
Stockon is een tweewekelijkse boodschappenservice, met een focus op houdbare producten. Voor iedere levering doet de app een suggestie over welke producten aangevuld moeten worden, gebaseerd op het verbruik, de gezinssamenstelling en persoonlijke voorkeuren. Klanten krijgen korting naarmate ze meer bestellen, oplopend tot tien procent. Stockon verkoopt producten als toiletpapier, afwasmiddel, thee en hagelslag. De startup wil het assortiment in de loop van de tijd snel uitbreiden. Daarvoor wordt een beroep gedaan op klanten, die via een chatbericht in de app of op de website feedback kunnen geven.
Reacties 0