IKEA experimenteert met circulaire modellen

IKEA experimenteert met circulaire modellen

IKEA test in meerdere landen een inkoopprogramma, waarbij klanten hun meubels aan de retailer terug kunnen verkopen. De Zweedse meubelketen wil zo voorkomen dat de producten op de vuilnisbelt belanden.

Het inkoopprogramma werd de afgelopen twee jaar onder meer in Finland getest. Leden van IKEA Family kregen in ruil voor de meubels een tegoedbon. Als ze die weer besteden bij IKEA, doneert de retailer het bedrag aan lokale goede doelen. Het inkoopprogramma wordt nu ook in Japan getest.

IKEA deed ruim een jaar terug al een vergelijkbare proef in een aantal Spaanse winkels, waarbij de tweedehands meubels ook worden verkocht. Dat initiatief wordt dit jaar uitgerold naar alle vestigingen in het land, meldt zakenkrant Expansión. In Nederland staan tweedehands meubels 'hoog op de agenda', zei een woordvoerder vorig jaar.

De Zweedse retailer nam vorige maand een award in ontvangst voor zijn inzet voor een circulaire economie, tijdens de World Economic Forum in Zwitserland. Topman Jesper Brolin vertelde daar ‘radicale oplossingen te testen’. Ook het verhuren van meubels ziet hij als een optie, stelt The Telegraph. Dit soort modellen vergen volgens hem een bewustzijn onder consumenten dat zij iets niet hoeven te bezitten, maar ze collectief eigenaar kunnen zijn en producten gerecycled moeten worden. “Als de afgelopen decennia over massaconsumptie gingen, gaan we nu in de richting van massale circulariteit”, aldus Brodin.

RetailTrends Media organiseert op 15 mei 2018 de tweede editie van het event Changemakers in Retail. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!