'Retailers zien arbeidsproductiviteit toenemen'

'Retailers zien arbeidsproductiviteit toenemen'

De arbeidsproductiviteit in de detailhandel is gemeten over ruim vijftien jaar toegenomen. Het aantal gewerkte uren is met een procent teruggelopen, terwijl de toegevoegde waarde vooral de laatste jaren flink is gestegen. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro over de Nederlandse arbeidsproductvititeit.

De toegevoegde waarde van de detailhandel zit inmiddels boven het niveau van 2008 en ook duidelijk het niveau van vijftien jaar geleden. Doordat het aantal gewerkte uren terugliep, is de arbeidsproductiviteit per saldo gestegen. ‘Met minder arbeidsuren creëert de detailhandel meer toegevoegde waarde tegen constante prijzen’, concludeert de bank.

De conclusie klinkt volgens ABN Amro mogelijk paradoxaal, omdat de vloerproductiviteit in de detailhandel juist is teruggelopen. In de groothandel is de arbeidsproductiviteit relatief harder opgelopen, terwijl die in de autohandel juist iets is gedaald.

Investeren in technologie kan de productiviteit volgens de bank verder verhogen. In de detailhandel wordt - voor zover door de beperkte marges mogelijk - geïnvesteerd in onder meer data-analyse en virtual reality. Dit kan tot ontslagen in de winkels leiden, als een deel van de omzet door investeringen in e-commerce naar internet verschuift. Tegelijkertijd zijn op de winkelvloer service en persoonlijke benadering volgens het rapport cruciale factoren om onderscheidend te zijn. De verwachting is dat een groei van arbeidsproductiviteit de komende jaren vooral in de combinatie van mens en technologie gaat zitten.

Toegevoegde waarde detailhandel (2001=100):

 

Reacties 1


Ton Bos 7 mrt, 11:25

Zou graag een vergelijking zien met de conclusies die McKinsey ca 20 jaar geleden trok. Zij waren (in mijn herinnering) op dit punt en vergeleken met een aantal buitenlanden, uitermate negatief over de NL detailhandel. Wellicht aanleiding voor een reactie van de kant van de auteurs/opdrachtgever ABNA? Is dezelfde benadering toegepast? Op welke punten is er sprake van vooruitgang? Zou dat zeer op prijs stellen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!