Hoewel Nederlandse verpakkingsvrije initiatieven als Bag & Buy en Opgeweckt Noord het niet redden, is duurzamer verpakken volgens Petr Baca een breed gedragen wens. Hij is oprichter van de Tsjechische startup MIWA en werkt aan een verpakkingsvrije pilotsupermarkt in het centrum van Praag. De Nederlandse voorbeelden ontstonden volgens Baca uit idealisme en vergaten dat ze een bedrijf zijn. “Activisme is mooi, maar zonder retailervaring loop je tegen problemen op”, zegt hij in het maartnummer van RetailTrends. Hij doelt onder meer op juiste prijzen voor producten en een aansprekende winkelervaring.
MIWA denkt in tegenstelling tot andere concepten te kunnen slagen, met een logistieke en technologische oplossing voor zowel producent, retailer als consument. De startup werkt aan een concept waarbij winkelschappen worden vervangen door afbeeldingen van producten, die klanten kunnen scannen met hun smartphone. Via de MIWA-app kunnen zij toelichting over de producent krijgen en direct de gewenste hoeveelheid bestellen, die een medewerker bij de afhaalbalie in een herbruikbare verpakking stopt. Het concept wordt in twee video´s uitgelegd: met eerst aandacht voor de winkelervaring en vervolgens voor het ecosysteem van MIWA.
In het maartnummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op het verpakkingsvrije concept van MIWA. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik dan hier.
Reacties 0