Zalando is in Duitsland gestart met de verkoop van cosmeticaproducten. De etailer wil snel uitbreiden naar andere landen, waaronder Nederland, zegt vice president Beauty Claudia Reth tegen het FD.
Het assortiment van Zalando Beauty bestaat uit zo’n vierduizend producten van 120 merken. De uitbreiding met beautyproducten heeft lang op zich laten wachten omdat het veel logistieke logistieke aanpassingen vergt, zegt Reth. “Parfums bevatten brandbare stoffen, we kunnen die in onze distributiecentra niet op dezelfde manier opslaan als kleding en schoenen.” Ook moesten volgens haar speciale verpakkingen ontwikkeld worden en afspraken gemaakt met bezorgers.
Zalando wil klanten de mogelijkheid geven producten te ruiken en proberen door ‘testers’ toe te sturen. “We gaan klanten heel gericht proefflacons toezenden bij hun bestellingen en later dit jaar kunnen zij ook zelf testers aanvragen”, aldus Reth. Zalando opent binnenkort ook een fysieke cosmeticawinkel onder de naam Zalando Beauty Salon in Berlijn.
Zalando werkt onder meer samen met grote merken als L’Oréal en Maybelline, maar ook meer diverse kleinere labels. De uitbreiding naar de beautymarkt is volgens co-ceo Rubin Ritter een ‘natuurlijke volgende stap’ die de vraag van klanten weerspiegelt.
Reacties 0