De omzet Nederlandse webwinkels komt dit jaar naar verwachting net iets onder de 25 miljard euro uit. Dat betekent een groei van net geen elf procent, blijkt uit onderzoek van Ecommerce Foundation.
Het betekent het tweede jaar op rij dat de groei minder hard is dan die in het jaar ervoor. E-commerce beleefde zijn grootste groeispurt in 2016, toen de omzet met 21,8 procent omhoog ging. Vorig jaar kwam de omzet uit om 22,5 miljard euro, een groei van iets minder dan vijftien procent. Online is inmiddels, met bestedingen aan diensten meegerekend, goed voor een aandeel van 24 procent. Kleding is met bijna 2,3 miljard euro goed voor de meeste onlineomzet, aan health & beauty wordt met 255 miljoen het minst online besteed.
In totaal hebben iets minder dan veertien miljoen Nederlandse consumenten vorig jaar een online aankoop gedaan, blijkt verder uit de studie. Dat komt neer op 84 procent van alle internetgebruikers. De laptop en desktop zijn samen goed voor 85 procent van alle aankopen, terwijl de smartphone inmiddels de tablet voorbij is en met 28 procent op de derde plaats staat.
Op RetailTrends wordt ingegaan op nog meer opvallende cijfers uit het onderzoek.
Reacties 0