'Scenario met 180 Blokker-winkels van tafel'

'Scenario met 180 Blokker-winkels van tafel'

Blokker heeft pas een sluitende businesscase bij een winkelbestand van 180 vestigingen. Dat blijkt uit een stuk dat rondgaat binnen de top van het winkelconcern, melden bronnen rond Blokker Holding aan De Financiële Telegraaf.

Het overhouden van 180 winkels zou betekenen dat ruim de helft van de vierhonderd vestigingen, die net naar de nieuwe formule zijn omgebouwd, op slot moet. Een woordvoerder laat weten dat daar geen plannen voor zijn. “We zetten de ingezette strategie met vierhonderd nieuwe winkels voort.” 

Het scenario dat in de krant wordt geschetst is in een eerder stadium al van tafel geveegd, zegt de woordvoerder tegen RetailNews. “Het is geen recent plan. Het bleek juist een niet goed sluitende businesscase.”

Blokker-topman Casper Meijer maakte dinsdag zijn vertrek bekend. Hij zou een verschil van inzicht hebben met de eigenaarsfamilie, die de verbeteringen van het huishoudconcern te traag vinden gaan. De woordvoerder zegt dat hij zelf besloot om op te stappen, maar volgens bronnen reageerde de familie ‘woedend’ bij het zien van de cijfers en eiste zijn vertrek. Blokker Holding maakt eind mei of begin juni de jaarcijfers bekend.

Topman Bernd Bosch van Blokker in België nam dinsdag per direct afscheid, wat volgens de woordvoerder losstaat van het vertrek van Meijer. De reden van het vertrek van Bosch is niet bekendgemaakt.

Reacties

Wie gelooft dit nog?
Op 19 februari heb ik op Linked'in "Blokker 3.0" geschreven als een nieuwe kans door een "Umwertung aller Werte". Een compleet nieuwe winkelformule waarin alle elementen van het Blokker concern in twee standaard types winkels verwerkt zouden kunnen worden. Uiteraard volgens het concept 'De Nieuwe Winkelier' dus volledig geïntegreerd Bricks&Clicks. Dat zou een totaal nieuwe 'Blokker beleving' moeten opleveren.
In plaats daarvan gaat Blokker voort op de weg die Vroom en Dreesmann al bewandelde: Tegen beter weten in zo lang mogelijk volhouden aan de bestaande formule, en de rest verkopen.
Wel, die bestaande formule kenmerkt zich vooral door lege paden, dus je kunt uitrekenen hoelang we nog van Blokker kunnen 'genieten'!
Zonde!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 25 april 2018 om 14:57

Het begint inderdaad heel sterk op V&D te lijken, hoewel de verbouwingen van de winkels noodzakelijk waren, was dat juist de uitgewezen kans geweest om de Blokker formule helemaal te vernieuwen. Er zit nul beleving in de winkels, de nieuwe look mag dan wel fris zijn, het is helaas oude wijn in een nieuwe zak.

Blokker heeft zoveel mogelijkheden om beleving in zijn winkels te brengen maar benut het niet. Ook het huismerk heeft z'n doel totaal voorbij geschoten, eigen merk schoonmaakmiddel, daar komt de klant niet voor. Blokker had zich beter gericht op een huismerk met unieke producten ipv whitelabel troep.

Geplaatst door Seb Seb op 25 april 2018 om 16:34

Laatste nieuws









RetailTrends