'Supermarkten met webwinkel leveren winst in'

Kannibalisatie van e-commerce op de winkelomzet kost een gemiddelde supermarkt 0,1 procent rendement op jaarbasis. Het gaat om een bedrag van zo’n zevenduizend euro per filiaal, blijkt uit onderzoek van financieel retailspecialist Marshoek onder 265 franchisesupermarkten.

Behalve door kannibalisatie komt het verlies van rendement doordat de winstgevendheid van e-commerce ‘aanzienlijk lager’ is dan die van de fysieke winkel. De schatting van Marshoek is gebaseerd op ‘de meest gunstige omstandigheden’. Hoewel het onderzoek aantoont dat e-commerce het businessmodel van fysieke supermarkten onder druk zet, kunnen winkeliers online volgens de onderzoekers niet links laten liggen. De verwachting is dat de omzetgroei in e-commerce op termijn een verbetering oplevert in het online verdienmodel.

Uit de benchmark blijkt verder dat franchisesupermarkten het met een omzetgroei van 3,8 procent beter doen dan de markt, die volgens GfK met 3,2 procent groeide. Deze groei komt grotendeels door een sterke stijging van de gemiddelde besteding en in mindere mate door een toename van het aantal klanten. Daarnaast liet 2017 volgens Marshoek ‘een doorbraak’ zien in het rendement van de supermarkten. Voor het eerst sinds 2012 steeg niet alleen het resultaat in euro’s, maar ook procentueel. De nettomarge bedroeg 18,4 procent, 0,2 procentpunt meer dan in 2016.
 

RetailTrends