Picnic werkt samen met onderzoeksorganisatie TNO Automotive en VDL Steelweld aan een nieuw emissievrij vrachtwagentje. In 2020 moet het voertuig in productie worden genomen, zo blijkt uit de publicatie van goedgekeurde DKTI-projecten.
Bestaande elektrische voertuigen voor de zwaardere lastmile stadslogistiek zijn volgens de drie partijen afgeleiden van toepassingen voor golfterreinen of gemeentewerken. Daardoor zijn ze kostbaar in aanschaf en niet robuust genoeg voor het transport van goederen. Het proefproject moet ertoe leiden dat er een nieuwe Nederlandse VDL-fabriek komt, waar tienduizenden elektrische vrachtautootjes van de band rollen.
Picnic geldt als launching customer in het project en stelt ‘een gedetailleerd programma van eisen op vanuit het oogpunt van de eindgebruiker’. Daarvoor wordt zowel naar het voertuig als de benodigde geïntegreerde telematica voor logistieke planning gekeken. De online boodschappenservice heeft momenteel een vloot van zo’n achthonderd elektronische wagentjes.
Ook Albert Heijn en Jumbo zijn betrokken bij proefprojecten rond elektrische vrachtwagens. Albert Heijn werkt mee aan de ontwikkeling van zowel elektrische hybride als volledig elektrische trucks, om alle winkels in 2025 schoon en stil te kunnen beleveren. De supermarktketen stuurde vorig jaar al de eerste twee e-trucks de weg op. Jumbo gaat dienen als proeftuin voor een volledig elektrisch aangedreven trekker.
Reacties 0