AKO heeft vorig jaar een omzet van net geen 104 miljoen euro geboekt. Daarnaast heeft de boekwinkelketen zijn brutomarge weten te verhogen, meldt moederbedrijf Audax in zijn jaarverslag.
De focus van AKO lag vorig jaar naar eigen zeggen op het versterken van de organisatie en de winkelbeleving. Zo zijn er dertien winkels omgebouwd naar de nieuwe, gemoderniseerde formule. Daarnaast is geïnvesteerd in de opleiding van de medewerkers. Tegelijkertijd was sprake van een omslag naar meer focus op kosten, zodat AKO al zijn investeringen kan terugverdienen en ‘meebewegen met de uitdaging van de veranderende Nederlandse winkelstraat’.
De omzet van AKO lag een kleine vier ton hoger dan een jaar eerder. De retailactiviteiten zijn goed voor 39,1 procent van de totale omzet van Audax en leveren daarmee de belangrijkste bijdrage. Ook de totale omzet van het concern bleef met 227 miljoen euro vrijwel stabiel. De nettowinst kwam uit op 728 miljoen euro. Voor dit jaar voorziet Audax mogelijk verlies, door hogere investeringen in een verandertraject.
Reacties 0