De focus van Albert Heijn moet breder liggen dan alleen op food at home. Het ligt voor de hand dat de supermarktketen gaat samenwerken met een horecapartner of maaltijdbezorger, om ook bij andere consumptiemomenten een rol te spelen. Dat zegt scheidend topman Dick Boer van moederbedrijf Ahold Delhaize tegenover NRC.
Albert Heijn is er met AH to go voor klanten die buitenshuis willen eten, maar verdient nu niets aan mensen die uit eten gaan of een kant-en-klare maaltijd via internet bestellen. Groei voor de supermarktketen moet dan ook uit verbreding komen, zegt Boer in De Financiële Telegraaf. De uitdaging is volgens hem ‘om een groter deel van de totale taart van eetmomenten, van thuis eten en van het eten buiten de deur, te pakken’.
De behoefte van de klant is anders dan vroeger, toen hij boodschappen deed en thuis kookte, stelt hij. “Je moet de klant volgen in zijn behoefte. Mijnheer Heijn heeft het nooit anders gedaan.”
Dick Boer neemt na zeven jaar afscheid als ceo van Ahold Delhaize. Hoe zijn toekomst er uit ziet, weet hij nog niet precies. “Ik wil een actieve besturende rol, maar hoe actief is nog even de vraag. Daar praat ik nu over”, zegt hij in NRC. Boer zit al in de raad van advies bij G-Star.
Ga voor een portret van Dick Boer naar RetailTrends, waar met een interview ook afscheid wordt genomen van Plus-topman Jan Brouwer.
Reacties 0