Aldi stopt in Nederland met de verkoop van blikken energiedrank aan kinderen onder de veertien jaar. De discounter is de eerste supermarktketen in ons land die deze stap neemt.
Kinderen wordt in geval van twijfel naar hun legitimatiebewijs gevraagd. Daarnaast gaat Aldi klanten bij het winkelschap informeren over de mogelijke ongewenste effecten van de drankjes. Het besluit ligt volgens Aldi in lijn met zijn visie op gezondheid. “Doordat wij energy drinks niet meer aan kinderen verkopen, stimuleren wij hen om een gezondere keuze te maken”, zegt manager corporate responsibility Nadie Winde. Het nieuwe beleid gaat op 1 oktober in.
Aldi heeft voor de leeftijdsgrens van veertien jaar gekozen omdat vanaf die leeftijd de identificatieplicht geldt, zegt een woordvoerder tegen het AD. Bovendien is die leeftijd in lijn met de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Britse supermarktketens als Asda, Waitrose en Tesco legden de verkoop van energiedrank al eerder aan banden, waarbij zij een leeftijdsgrens van zestien jaar hanteren. In Nederland stopte Albert Heijn twee jaar terug al helemaal met de verkoop van blikken van grote blikken van een halve liter.
Reacties 0