AKO neemt boekenafdeling van de Bijenkorf op de schop

AKO neemt vanaf 1 september de bedrijfsvoering van de boekenafdelingen van de Bijenkorf over. Ook wordt AKO verantwoordelijk voor de boeken en tijdschriften in de webshop van de warenhuisketen.

Begin mei werd al bekend dat de Bijenkorf zijn boekenafdelingen wilde uitbesteden. Destijds lag nog een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad. Inmiddels is de deal beklonken, laat AKO dinsdag weten. De overgang gaat niet gepaard met ontslagen: medewerkers kunnen kiezen of ze bij AKO in dienst treden of op een andere afdeling binnen de Bijenkorf aan de slag gaan.

De boekenafdelingen in de warenhuizen worden grondig gebouwd. Daarbij behouden ze volgens AKO de ‘kenmerkende Bijenkorf-signatuur’. Op 15 september wordt de eerste vernieuwde boekenafdeling gepresenteerd in Amsterdam.

De Bijenkorf haalt met AKO ‘inkoopkracht en een kwaliteitsassortiment in huis’, stelt inkoopdirecteur Ninke Gijzel. Binnen de warenhuisketen komt relatief meer nadruk op kookboeken, kinderboeken en boeken voor op de koffietafel, stelt zij. “Dit zijn boeken die de klanten van de Bijenkorf graag als cadeau kopen voor zichzelf of een ander.”

RetailTrends