Adidas wil banden aanhalen met winkeliers

Adidas wil de detailhandel nauwer betrekken bij de verkoop via zijn eigen webwinkel. Dat heeft het sportmerk besloten na klachten van Duitse winkeliers, schrijft Handelsblatt.

Adidas stelde eerder jaar zijn ambitie voor zijn webwinkel bij van twee naar vier miljard euro omzet in 2020. Dealers noemden dat ‘een klap in het gezicht van degenen die Adidas decennialang groot hebben gemaakt’. Vorig jaar verkocht het bedrijf nog voor zo’n anderhalf miljard euro online, wat neerkomt op zo’n 7,5 procent van de totaalomzet. 

Internationaal werkte Adidas al samen met grote sportketens als JD Sports en Footlocker. In Duitsland is vooralsnog echter geen sprake van een samenwerking met zelfstandig ondernemers via inkooporganisaties als Intersport of Sport 2000.

Verkoopdirecteur Roland Auschel zou door topman Kasper Rorsted nu zijn gevraagd om boze dealers te benaderen. Hij beaamt dat er sprake is van spanning, maar zegt dat er constructieve gesprekken worden gevoerd. Hoe een eventuele samenwerking eruit moet komen te zien, is nog niet duidelijk.

Reacties

Beetje ‘vals’. Lijkt erop dat Adidas de gevolgen van de ingezette ontwikkeling wil beheersen. Dus de aangerichte schade zoveel mogelijk wil beperken. De getroffen winkeliers doen er goed aan hun krachten maximaal te bundelen en zelf constructies te bedenken die leiden tot een gelijk speelveld. Als ze gelijkwaardig kunnen concurreren, ook met het merk Adidas, kunnen ze deze wedstrijd winnen.

Geplaatst door Ton Bos op 11 juli 2018 om 12:02

Laatste nieuws

RetailTrends