‘Franchiseconflict maakt HEMA onverkoopbaar’

‘Franchiseconflict maakt HEMA onverkoopbaar’

Geen enkele investeerder durft het aan HEMA te kopen zolang de ruzie met de franchisenemers niet is opgelost. “Dat is een veel te groot risico”, zegt een bron uit de financiële sector die betrokken was bij de mislukte verkoop aan Core Equity in De Financiële Telegraaf.

Elke investeerder is op de hoogte van het probleem, zegt de bron. “Niemand gaat Hema kopen voor de prijs die Lion vraagt.” De Britse eigenaar wil zo’n één miljard euro voor de winkelketen ontvangen. Ook een beursgang voor een goede prijs zou op korte termijn ‘vrijwel onmogelijk’ zijn geworden als gevolg van het conflict.

HEMA stuurde zijn franchisenemers begin deze maand een brief vol bezwaren over de samenwerking. De retailer liet daarin weten de huidige afspraken ‘grondig’ te willen herzien. Het niet doorgaan van de deal tussen Lion en Core wordt in de brief geweten aan ‘de rol van franchise binnen HEMA’.

Lion Capital en Core waren het al eens over de verkoopprijs, toen de franchisecontracten roet in het eten gooiden. Die waren volgens de Belgische investeerder ‘totaal niet meer uitgerust voor de huidige tijd’ en zouden maken dat een webwinkel niet rond te rekenen is.
 

Reacties 3


Reinder Koornstra 18 jul, 15:50

Als de HEMA haar webwinkel volledig integreerde met de fysieke winkel volgens mijn 'De Nieuwe Winkelier' concept zou de hele discussie niet langer bestaan. Het is juist die aparte webshop die, ook elders, het rendement van het hele bedrijf in de waagschaal stelt!


Seb Seb 18 jul, 16:58

Leuk artikel @Reinder, alleen voor franchisers zeer moeilijk om toe te passen. E-commerce en franchise is een heel lastig spel, Ahold Delhaize heeft daar bijvoorbeeld ook serieuze problemen mee.


Freek Hilgerdenaar 19 jul, 17:07

Het verdienmodel voor Hema(franchisegever) moet zijn de Hema(Franchisenemer) niet meer of minder.
Het verdienmodel voor de Hema (franchisenemer) moet zijn de consument.(ook de webwinkel)
Hema de franchisegever wil op beide speelvelden het spelletje spelen en dat kan niet. Keep it Simple stupid!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!