Klacht tegen Albert Heijn en Jumbo om herkomst producten

Klacht tegen Albert Heijn en Jumbo om herkomst producten

Foodwatch start een klachtenprocedure tegen Albert Heijn en Jumbo vanwege foutieve informatie over de herkomst van producten. Het gaat bij beide supermarktketens om groenten en fruit.

De voedselwaakhond noemt de biologische spitskool van Albert Heijn als voorbeeld, waar op het schapkaartje Nederland als land van herkomst staat genoemd en op het etiket Spanje. De biologische paprika komt volgens het schapkaartje uit Israël, maar volgens het etiket uit Nederland. Het is volgens Foodwatch ‘een kleine greep uit de tegenstrijdigheden en onduidelijkheden’ bij een bezoek aan enkele filialen van Albert Heijn en Jumbo. 

Consumenten hebben volgens Europese wetgeving het recht de oorsprong van groente en fruit te weten. Foodwatch zegt veel waarde te hechten aan dit consumentenrecht, omdat veel consumenten willen weten of hun producten niet van te ver komen, Nederlandse boeren willen steunen of geen producten uit landen waar de arbeidsomstandigheden slecht zijn. De organisatie is een klachtprocedure gestart bij de Reclame Code Commissie en verwacht over twee tot drie maanden een uitspraak.

Albert Heijn laat in een reactie aan Radar weten dat het bedrijf zijn klanten altijd informeert over het land van herkomst. “Als het product een verpakking met etiket heeft, staat het land van herkomst op dat etiket”, zegt een woordvoerder, die erkent dat het met 550 groente- en fruitproducten in negenhonderd winkels wel eens mis kan gaan. “Wij doen ons best dit te voorkomen.”
 

Reacties 9


johan Freriks 2 aug, 14:34

Maakt mij niet uit waar het vandaan komt ben nog nooit ziek geweest van de producten van Albert heijn als producten van de Jumbo maar ze moeten wel de juiste informatie erop plakken dus dan is de tevredenheid weer positief bij de klant en kunnen wij weer met gerust hart een maaltijd bereiden.


M Is 2 aug, 13:56

Als zij deze processen automatiseren zullen ze ook minder last hebben van zulke foutjes. Der zijn voldoende technologische oplossingen die hiervoor ontwikkeld zijn.


Poula De Beer 2 aug, 11:16

Tegenwoordig wordt het met de regels er ook niet makkelijker op gemaakt en de klanten lopen om wat dan ook toch wel iets te zoeken om te klagen. We zeiken om alles.


Rene Van den Broek 2 aug, 10:48

Let voortaan op de verpakking daar staat het altijd op. De kaartjes bij de producten worden centraal vanuit het hoofdkantoor aangestuurd. Door de werkdruk hebben medewerkers vaak geen tijd om deze na te kijken.
Dus stuur niet aan om juist de schuld bij de medewerkers te leggen.


Anneke Bosch 2 aug, 09:49

Ik zou graag willen weten om welke producten het nu gaat? Ik Let heel erg op bvb eieren,kip (ik wens n.l.geen kip te eten welke een afschuwelijk leven gehad hebben,zo ook niet de eieren van mishandelde kippen. 1x heb ik een vrachtwagen gezien welke over de kop geslagen was,die gruwelbeelden van de arme dieren ,openlaat gepropt,half dood en duidelijk te zien was dat zij geen al te goed leven gehad hebben. Ook fruit wil ik graag weten waar het vandaan komt ! Er word geen enkel product genoemd waar ik op zou moeten Letten of beter dan ik al doe! Als consument krijg je nu de indruk dat je niets meer veilig kunt eten! En bij elke maaltijd ik me schuldig of beroerd moet voelen! Ko met concreet nieuws aan een aanklacht (wat vaal ook nog ergggg lang duurt,,heb ik op dit moment niets aan. En gaan we door met het kopen van foute producten.


B. B. 2 aug, 09:03

Misschien wat minder studenten aannemen die nauwelijks de regels kennen. Zie ook af en toe honden in de AH terwijl dat echt niet mag!


Ton Berg 2 aug, 09:01

Producenten doen hun best. Hoe weet FW nu exact waar het vandaan komt.


A.M.W. Burgers 2 aug, 08:53

Dit is een simpel bewijs dat medewerkers hun werk niet doen. Kleine moeite om te kijken wat op het etiket staat, voordat je zomaar iets schrijft op het schapskaartje.


J Van Egmond 2 aug, 07:15

Je moet niet je best doen je moet het gewoon doen. Om die reden mijdt ik principieel de Jumbo en kom ik ook steeds minder bij AH omdat zij bewust klanten misleiden

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!