Alibaba en Starbucks gaan een strategische samenwerking aan in China. De Amerikaanse koffieketen maakt onder meer zijn opwachting in de supermarkten van Hema, die door Alibaba in eigen land worden geopend.
De twee partijen willen een ‘naadloze Starbucks-ervaring’ creëren, door ook op andere platformen van Alibaba de aanwezigheid uit te breiden. Zo worden de winkels op Tmall en Taobao verder gepersonaliseerd.
Ook wordt een bezorgpilot gestart met maaltijdenservice Ele.me. Vanaf komende maand wordt vanuit 150 winkels in de omgeving van Beijing en Shanghai koffie bezorgd. Tegen het einde van het jaar moet het bezorggebied zijn uitgebreid naar tweeduizend vestigingen in dertig steden.
De strategische samenwerking past binnen de ‘New Retail’-visie van Alibaba, waarbij de on- en offline winkelervaring worden samengevoegd. Voor Starbucks geldt de samenwerking als een manier om de verkopen in zijn op één na grootste markt een boost te geven. In juni maakte de koffieketen bekend dat de omzetgroei in China achterbleef bij de verwachtingen.
Reacties 0