Kleine sportwinkels in Nederland kunnen niet rechtstreeks bij Nike inkopen. “Nike wil aan minder winkels leveren en niet meer rechtstreeks aan de individuele ondernemer”, zegt eigenaar Nico Overgoor van Sportimo Retail tegenover De Gelderlander.
Overgoor heeft de visie en strategie van Nike maandag toegelicht gekregen op het hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Het bedrijf wilde duidelijkheid over hoe Nike tegen de markt aankijkt, zegt hij. “Er is veel discussie onder de sportzaken dat ze niet aan spullen kunnen komen.”
Sportimo Retail is een serviceorganisatie voor 21 zelfstandige sportzaken en plaatst orders voor winkels die lid zijn van Euretco. “Je moet als winkelier wel lid zijn van Euretco of een andere inkooporganisatie om toegang te krijgen tot de aankoopkanalen”, aldus Overgoor.
Richard Kregting van de gelijknamige sportwinkel in Nijmegen is één van de retailers die niet langer rechtstreeks Nike-spullen kan bestellen. Hij wordt nu geholpen door collega-sportzaken die voor hem bestellen. Adidas hanteert volgens Kregting hetzelfde beleid, maar een brief aan het sportmerk bracht daar voor hem verandering in. “Ik ben 35 jaar klant, daar kun je niet zomaar een streep onder zetten.”
Nike-topman Mark Parker maakte vorig jaar bekend zich meer te richten op directe verkoop aan consumenten. Daarnaast kiest het merk voor een diepgaande samenwerking met een selecte groep retailpartners, zoals Foot Locker en Amazon. Eerder werd al bekend dat de samenwerking met Bristol was stopgezet, omdat Nike niet meer met goedkope ketens zou willen samenwerken om zijn premiumimago te behouden.
Vincent Veltman 26 aug, 10:46
Henk de Vente 23 aug, 15:15
m oudpoort 23 aug, 15:09
Sicco van Brederode 23 aug, 13:15
Jan Baars 23 aug, 12:58
Piet . PUK . 22 aug, 18:42