'Nike levert niet meer aan individuele sportzaken'

'Nike levert niet meer aan individuele sportzaken'

Kleine sportwinkels in Nederland kunnen niet rechtstreeks bij Nike inkopen. “Nike wil aan minder winkels leveren en niet meer rechtstreeks aan de individuele ondernemer”, zegt eigenaar Nico Overgoor van Sportimo Retail tegenover De Gelderlander.

Overgoor heeft de visie en strategie van Nike maandag toegelicht gekregen op het hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Het bedrijf wilde duidelijkheid over hoe Nike tegen de markt aankijkt, zegt hij. “Er is veel discussie onder de sportzaken dat ze niet aan spullen kunnen komen.”

Sportimo Retail is een serviceorganisatie voor 21 zelfstandige sportzaken en plaatst orders voor winkels die lid zijn van Euretco. “Je moet als winkelier wel lid zijn van Euretco of een andere inkooporganisatie om toegang te krijgen tot de aankoopkanalen”, aldus Overgoor.

Richard Kregting van de gelijknamige sportwinkel in Nijmegen is één van de retailers die niet langer rechtstreeks Nike-spullen kan bestellen. Hij wordt nu geholpen door collega-sportzaken die voor hem bestellen. Adidas hanteert volgens Kregting hetzelfde beleid, maar een brief aan het sportmerk bracht daar voor hem verandering in. “Ik ben 35 jaar klant, daar kun je niet zomaar een streep onder zetten.”

Nike-topman Mark Parker maakte vorig jaar bekend zich meer te richten op directe verkoop aan consumenten. Daarnaast kiest het merk voor een diepgaande samenwerking met een selecte groep retailpartners, zoals Foot Locker en Amazon. Eerder werd al bekend dat de samenwerking met Bristol was stopgezet, omdat Nike niet meer met goedkope ketens zou willen samenwerken om zijn premiumimago te behouden.

Reacties 6


Piet . PUK . 22 aug, 16:42

Dit beleid is al enkele jaren geleden ingezet vanuit Nike , diverse winkeliers hebben dit al gemerkt . Coach werd niet zomaar Athlete foot en gingen andere failliet . Eerst jaren lang naam helpen bouwen , en dan als oud vuil weg zetten ....


Jan Baars 23 aug, 10:58

Lijkt erop dat het merk of in ieder geval zijn bestuurders een beetje veel snot in hun neus krijgen.


Sicco van Brederode 23 aug, 11:15

Dit gebeurt toch al jaren. Ondernemers die merken hebben groot gemaakt worden overal gedumpt. Het grote geld gaat er met jullie werk vandoor. Gebeurt ook in de autobranche, juweliersbranche, mode etc. Overkoepelende organisaties zijn te laat om dit aan te pakken. Leuke branche cijfers opstellen, leden dagen met veel humor, "hou vol winkeliers", "onderscheidt je meer"en andere kreten verzinnen helpt niet als men geen ballen laat zien bij de bron. Knal er eens lekker in. Ondernemers er werkt maar 1 ding: Geen orders meer inleveren bij merken die jullie loyaliteit van al die jaren zo belonen. Ik ga net op tijd met pensioen heb ik het gevoel. Hoef ik de verdere neergang van de detailhandel niet meer aktief mee te maken. Voor alle jonge ondernemers in de sportbranche: verdeel je inkopen over meer leveranciers, hoe moeilijk het soms ook is, spreidt je risico's en durf te zeggen: tot hier en niet verder. Wordt weer een specialist op je vakgebied en dat is sport. Zal een zware weg zijn, maar met elkaar moeten jullie dat redden. Klinkt ouderwets, maar niet alles uit het verleden is naatje.


m oudpoort 23 aug, 13:09

Tja, en als je dan van een club als Euretco afhankelijk wordt zie ik de toekomst somber in.


Henk de Vente 23 aug, 13:15

In de tijd dat producten belangrijker zijn geworden dan winkels, kan je je afvragen wat uberhaubt de toegevoegde waard is voor de retail als tussenhandel.

In alle branches wordt het directe kanaal overwogen, met links en rechts voorraadhoudende online partners en ketens.

Dit is het toekomstmodel wat zeer nabij is. Alleen de merken die het voorraadrisico (nog) niet kunnen dragen, wat normaal grotendeels in het kanaal ligt, hebben nog dealers nodig.


Vincent Veltman 26 aug, 08:46

omdat Nike niet meer met goedkope ketens zou willen samenwerken om zijn premiumimago te behouden??
Ze liggen deze week ook gewoon bij de Lidl!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!