Google volgt winkelaankopen dankzij Mastercard

Google volgt winkelaankopen dankzij Mastercard

Google heeft na vier jaar onderhandelen een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Mastercard. Google betaalt miljoenen dollars om inzicht te krijgen in creditcarddata, om die te kunnen koppelen aan online advertenties. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van bronnen.

Een groep Google-adverteerders in de Verenigde Staten heeft de afgelopen periode toegang gehad tot een tool, waarmee ze kunnen zien in hoeverre hun online advertenties voor een hogere winkelomzet zorgen. De dienst genaamd ‘Store Sales Measurement’ werd vorig jaar gelanceerd en zou zicht hebben op zeventig procent van de Amerikaanse credit- en debetkaarthouders. 

De overeenkomst met Mastercard zou niet openbaar zijn gemaakt, omdat er vraagtekens geplaatst kunnen worden bij de privacy van consumenten. Google benadrukt echter dat ze geen persoonlijk identificeerbare informatie ontvangen. Zo kunnen adverteerders niet van specifieke consumenten zien hoeveel en waar ze geld uitgeven. Mastercard heeft wereldwijd zo’n twee miljard creditcardhouders.

Iemand die via Google naar rode lippenstift zoekt, op een advertentie klikt, maar niets online aanschaft, koopt mogelijk later wel wat in de winkel. Als de aankoop via Mastercard verloopt, kan de adverteerder dat terugzien onder de kolom ‘Offline Revenue’ bij Google. Daarbij moet de consumenten zijn ingelogd met een Google-account en binnen dertig dagen na het klikken op de advertentie de aankoop hebben gedaan.

RetailTrends