Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Jenzy, Instagram en 7-Eleven.
Jenzy
Het is in de winkel al niet eenvoudig om de juiste maat schoenen voor kinderen te kopen, laat staan dat je ze online moet bestellen. De meettabellen en tools die websites bieden, zijn volgens Jenzy vaak alleen maar verwarrend. Niet in de laatste plaats omdat de maten per merk – en soms zelf binnen een merk – verschillen. De nieuwe technologie van het Amerikaanse bedrijf moet ouders uitkomst bieden en vindt de juiste fit voor kinderen tot zes jaar.
De app van Jenzy werkt in drie stappen. Allereerst moeten gebruikers een foto van de kindervoet maken, zodat de maten automatisch worden opgemeten. De...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Jenzy, Instagram en 7-Eleven.
Jenzy
Het is in de winkel al niet eenvoudig om de juiste maat schoenen voor kinderen te kopen, laat staan dat je ze online moet bestellen. De meettabellen en tools die websites bieden, zijn volgens Jenzy vaak alleen maar verwarrend. Niet in de laatste plaats omdat de maten per merk – en soms zelf binnen een merk – verschillen. De nieuwe technologie van het Amerikaanse bedrijf moet ouders uitkomst bieden en vindt de juiste fit voor kinderen tot zes jaar.
De app van Jenzy werkt in drie stappen. Allereerst moeten gebruikers een foto van de kindervoet maken, zodat de maten automatisch worden opgemeten. De ‘matching technology’ adviseert vervolgens de beste maten voor kinderen voor elk merk en elke stijl. Daarbij wordt volgens Jenzy alleen samengewerkt met merken die schoenen speciaal voor kinderen ontwikkelen. De laatste stap bestaat uit een keuze maken uit de ‘curated list of mom-approved shoes’.
IG Shopping
Winkelen via Instagram, het is nu al mogelijk. Het bedrijf begon zo’n twee jaar geleden al met het testen van een winkelfunctie, die in maart vorig jaar breder werd uitgerold. Bedrijven kunnen daarbij foto’s van producten voorzien van tags, zodat gebruikers die direct kunnen aanschaffen. Maar eigenaar Facebook is volgens The Verge bezig met het voorbereiden van een groot e-commerceoffensief. Zo wordt er voor Instagram gewerkt aan een standalone app, die volledig is gericht op shoppen.
De nieuwe app wordt mogelijk IG Shopping genoemd en stelt gebruikers in staat om de spullen van verkopers die zij volgen te bekijken en direct aan te schaffen. De app zou nog in ontwikkeling zijn en het is nog onduidelijk of en wanneer die wordt gelanceerd. Instagram denkt goed gepositioneerd te zijn om een grote stap in e-commerce te zetten. Ruim 25 miljoen bedrijven beschikken momenteel over een Instagram-account. Vier op de vijf gebruikers volgt ten minste één bedrijf op Instagram.
7-Eleven
7-Eleven is een van de grootste retailers ter wereld – en de grootste gemakswinkelketen ter wereld – maar een app had het bedrijf lange tijd niet. Pas sinds afgelopen december loopt er een proef met mobiele bestellingen, waarvoor de app 7NOW is geïntroduceerd. Gebruikers kiezen daar uit het aanbod van snacks, cosmetica, cadeaukaarten, drank en honderden andere producten.
De app werd in eerste instantie getest in een aantal winkels in en rondom Dallas. Inmiddels is de uitrol van 7NOW begonnen, met de lancering in New York. Inwoners van de Big Apple kunnen hun lokale winkel selecteren en vervolgens voor een paar dollar hun bestelling thuisbezorgd krijgen. Ook is het mogelijk om bestellingen in de winkel af te halen. Het afrekenen vindt plaats in de app. 7-Eleven heeft de ambitie om 7NOW landelijk uit te rollen.