Tony’s Chocolonely zou in Nederland graag een heffing op suikerrijke producten zien komen. “Ik kan aan niemand verkopen dat een appel duurder is dan een reepje chocolade”, zegt topman Henk Jan Beltman in het septembernummer van RetailTrends.
Het verschil in prijs tussen gezond en minder gezond moet scherper worden, vindt Beltman. Consumenten gebruiken volgens hem meer suiker dan goed voor hen is, al wijst hij erop dat dat ook geldt voor vet, zout en alcohol. “Een calorietaks zou daarom nog beter zijn. Chocolade is een luxeartikel om jezelf of een ander te verwennen.”
Chocolade moet volgens Beltman bereikbaar blijven, maar geen vaste plek in ons voedingspatroon hebben. “Niet iedereen ziet het verschil tussen basisvoeding en luxegoederen.”
Albert Heijn is geen voorstander van een suikertaks, laat een woordvoerder weten. Ze wijst erop dat de supermarktproducten wel veel suiker uit de eigen merkproducten haalt en een suikerwijzer heeft geïntroduceerd.
In het septembernummer van RetailTrends komen naast Tony’s Chocolonely en Albert Heijn vertegenwoordigers van Unilever, Centraal Bureau Levensmiddelen en het Ministerie van Volksgezondheid aan het woord over de suikertaks, die inmiddels al in veertig landen bestaat. Klik hier om het magazine digitaal te lezen en hier voor informatie over een membership.
Marieke Hendriks 12 sep, 10:55
Henk Jansen 11 sep, 23:25