JD.com opent de komende vijf jaar duizend vestigingen van zijn supermarktconcept 7Fresh. De Chinese e-commercereus heeft daartoe overeenkomsten gesloten met zestien vastgoedpartijen.
JD.com opende begin dit jaar in Beijing zijn eerste 7Fresh-winkel. Steden als Shanghai, Guangzhou, Shenzhen en Chengdu zijn als volgende aan de beurt. "7Fresh herdefinieert de offline retailervaring door het beste van verse supermarkten en restaurants te combineren met de allernieuwste e-commerce technologie", zegt ceo Xiaosong Wang van de supermarktformule. Met de uitbreiding naar meer steden wil de retailer ‘boundaryless retail’ naar zoveel mogelijk consumenten brengen.
JD's eigen geavanceerde technologieën staan centraal bij de uitrol van 7Fresh. Door het samenstellen van klantprofielen, kan het concern naar eigen zeggen optimale winkellocaties en lay-outs bepalen. Data-analyse helpt ook het voorraadbeheer te verbeteren, door de meest geschikte hoeveelheden en typen sku’s te selecteren voor iedere vestiging. Ook kunnen klanten, net als bij Alibaba’s Hema, producten binnen dertig minuten vanuit de winkel laten thuisbezorgen. Verder bevat de winkel ‘magische spiegels’, die weten wanneer een klant een product pakt en vervolgens informatie daarover op een scherm tonen.
Naast 7Fresh lanceerde JD.com vorig jaar ook zijn onbemande gemakswinkelconcept X-Mart. Daarvan zijn er inmiddels meer dan twintig te vinden in China, terwijl vorige maand in Indonesië de eerste winkel buiten de thuismarkt werd geopend.
What's Next in Retail Tech op 13 november
Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote verandering. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie? Het nieuwe RetailTrends-event What's Next in Retail Tech prikkelt retailers en merken om uit hun comfortzone te komen. What's Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvaten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Kijk voor meer informatie op whatsnextinretailtech.nl.
Reacties 0