HEMA heeft zijn omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 0,2 procent zien teruglopen. De Nederlandse winkelketen was van mei tot en met juli goed voor 286,5 miljoen euro, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.
In Nederland daalde de omzet met 3,3 procent. De totale like-for-like omzet van HEMA liep met 4,3 procent terug. De omzet werd volgens topman Tjeerd Jegen negatief beïnvloed door een lange periode met uitzonderlijk warm weer in Noord-Europa en ov-stakingen in Frankrijk. “We zijn niet tevreden over onze omzetontwikkeling in het tweede kwartaal”, stelt hij.
Jegen is wel te spreken over de verbetering van de brutomarge en het nettoresultaat, als gevolg van ‘adequaat kostenmanagement’. Het verlies liep terug van 29,1 naar 10,2 miljoen euro. Vorig jaar boekte HEMA eenmalige kosten in verband met de herfinanciering van de schulden. De genormaliseerde ebitda daalde met 6,9 procent naar 23,1 miljoen euro, voornamelijk door de lagere like-for-like omzet.
HEMA heeft volgens Jegen zijn commerciële positie in het afgelopen kwartaal versterkt. Zo wordt een nieuw distributiecentrum voor internetbestellingen gefaseerd in gebruik genomen. De beperkte verwerkingscapaciteit die daarmee gepaard gaat, zorgde volgens hem in het tweede kwartaal voor een lagere online omzetgroei van acht procent. “Maar we zijn hierdoor wel optimaal gepositioneerd voor het traditioneel sterkere derde en vierde kwartaal”, aldus de topman.
Patricia V 29 sep, 11:09
Serge Van der poorten 28 sep, 14:06
Hans Bonefaas 27 sep, 16:19