Minder omzet en verlies voor HEMA: 'We zijn niet tevreden'

Minder omzet en verlies voor HEMA: 'We zijn niet tevreden'

HEMA heeft zijn omzet in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 0,2 procent zien teruglopen. De Nederlandse winkelketen was van mei tot en met juli goed voor 286,5 miljoen euro, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

In Nederland daalde de omzet met 3,3 procent. De totale like-for-like omzet van HEMA liep met 4,3 procent terug. De omzet werd volgens topman Tjeerd Jegen negatief beïnvloed door een lange periode met uitzonderlijk warm weer in Noord-Europa en ov-stakingen in Frankrijk. “We zijn niet tevreden over onze omzetontwikkeling in het tweede kwartaal”, stelt hij.

Jegen is wel te spreken over de verbetering van de brutomarge en het nettoresultaat, als gevolg van ‘adequaat kostenmanagement’. Het verlies liep terug van 29,1 naar 10,2 miljoen euro. Vorig jaar boekte HEMA eenmalige kosten in verband met de herfinanciering van de schulden. De genormaliseerde ebitda daalde met 6,9 procent naar 23,1 miljoen euro, voornamelijk door de lagere like-for-like omzet.

HEMA heeft volgens Jegen zijn commerciële positie in het afgelopen kwartaal versterkt. Zo wordt een nieuw distributiecentrum voor internetbestellingen gefaseerd in gebruik genomen. De beperkte verwerkingscapaciteit die daarmee gepaard gaat, zorgde volgens hem in het tweede kwartaal voor een lagere online omzetgroei van acht procent. “Maar we zijn hierdoor wel optimaal gepositioneerd voor het traditioneel sterkere derde en vierde kwartaal”, aldus de topman.

Reacties 3


Hans Bonefaas 27 sep, 14:19

Altijd makkelijk excuus om het klimaat aan te wijzen als schuldige.
Begin eerst is om alle manco.s in het assortiment op te lossen.
Met je winkels omgaan zoals de consument verwacht. En geen lege schappen. Alleen omzet verlies en imago schade.


Serge Van der poorten 28 sep, 12:06

Je kan niet verwachten dat je klanten jip&janneke mokken en okkernoten gaan blijven kopen.... assortiment vernieuwen en zeker de winkels verkleinen. Je biedt 1000 artikels aan en dan komen ze vragen of je niet 1001 hebt... specialiseren ipv breed assortiment is de oplossing.


Patricia V 29 sep, 09:09

Ik snap het wel, bij de Hema's waar ik vaak kom staat vaak zeer onervaren personeel of alleen een personeelslid bij de kassa en geen personeel op de winkelvloer. Verder zijn de schappen vaak voor de helft leeg.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!