Albert Heijn wil het aantal handelingen bij een nieuwe betaaloplossing tot een minimum beperken. Het is essentieel dat de technologie relevant en gemakkelijk is voor klanten, stelt de supermarktketen in het oktobernummer van RetailTrends. “Het gaat niet om de innovatie zelf, het gaat om het optimaliseren van de customerexperience met behulp van innovatie.”
Albert Heijn heeft onder meer een pilot lopen waarbij klanten hun hele boodschappentrip – ook het afrekenen – regelen met de Appie-app. Verder moet het betaalsysteem ‘tap to go’ uiteindelijk in alle tachtig locaties van AH to go beschikbaar komen. Daarbij kunnen gebruikers het schapkaartje tappen met hun smartphone of kaart, het product pakken en hun weg vervolgen. Binnen tien minuten wordt het bedrag automatisch afgeschreven van hun rekening.
Belangrijke uitdagingen bij de ontwikkeling van nieuwe betaaloplossingen zijn volgens de supermarktketen de verschillende besturingssystemen van telefoons en betaaltechnieken die nog niet op grote schaal uitrolbaar zijn. Verder is de retailer bij sommige producten verplicht om de leeftijd van klanten te controleren. “Bij zelfscan, scan & go en tap to go kunnen we niets anders dan een check doen bij al onze klanten”, aldus een woordvoerder.
Hoe sneller de checkouts zijn, hoe positiever de beleving van consumenten is, blijkt uit recent onderzoek van PYMNTS. Voor 87 procent van de ondervraagde shoppers die gebruikmaken van selfservice checkouts is tijdswinst de voornaamste reden. Ruim een kwart van de ondervraagden geeft ook aan vaker naar een winkel te gaan wanneer ze zelf kunnen afrekenen. Negen procent zou er in geen geval gebruik van maken.
Zelfstandig afrekenen wordt steeds meer gemeengoed. In het oktobernummer van RetailTrends wordt binnen het thema payments ingegaan op de stand van zaken in kassaland. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Kijk dan hier voor meer informatie.
Reacties 0