Voor de Duitse bouwmarktreuzen Hornbach en Bauhaus is onvoldoende ruimte op de Nederlandse markt. Dat is de reden dat Praxis hun komst vaak via de rechter probeert tegen te houden, zegt algemeen directeur Joost de Beijer in oktobernummer van RetailTrends. “Bang? Dat zijn we beslist niet.”

Op de exacte reden waarom Praxis de Duitse spelers via de juridische weg bestrijdt, wil hij niet ingaan. “Het gaat uiteindelijk om marktruimte, dat is het belangrijkste.” Of de Duitse concurrenten een bedreiging vormen voor de traditionele spelers, laat hij in het midden. “Maar Hornbach is al heel lang bezig in Nederland en we zijn er allemaal nog.”

Een belangrijk onderscheid ten opzichte van Hornbach en Bauhaus is het aantal vestigingen, waardoor Praxis volgens De Beijer veel nabijer voelt voor consumenten. “We zijn een bekend en vertrouwd gezicht voor de Nederlandse klant.” Hij ziet het als de grootste uitdaging om zo top-of-mind te worden, dat de consument die wil klussen direct weet dat hij bij Praxis moet zijn. “Zo ver zijn we nog niet, maar we groeien ernaartoe.”

Praxis heropende deze maand vijf verbouwde Formido-winkels, waarmee de Maxeda-formule de grootste Nederlandse dhz-keten in aantal vestigingen is. De retailer heeft 171 vestigingen en dat moeten er eind dit jaar 250 zijn. Bang voor een overschot aan fysieke winkels, is De Beijer niet. “Ik wil niet naar minder bouwmarktmeters.”

In het oktobernummer van RetailTrends gaat De Beijer dieper in op onder meer de Formido-ombouw, de bouwmarkt van de toekomst en online concurrentie. “Wat wij merken van bol.com? Ik weet het eigenlijk niet.” Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.