Praxis vreest Hornbach niet: 'We zijn er allemaal nog'

Praxis vreest Hornbach niet: 'We zijn er allemaal nog'

Voor de Duitse bouwmarktreuzen Hornbach en Bauhaus is onvoldoende ruimte op de Nederlandse markt. Dat is de reden dat Praxis hun komst vaak via de rechter probeert tegen te houden, zegt algemeen directeur Joost de Beijer in oktobernummer van RetailTrends. “Bang? Dat zijn we beslist niet.”

Op de exacte reden waarom Praxis de Duitse spelers via de juridische weg bestrijdt, wil hij niet ingaan. “Het gaat uiteindelijk om marktruimte, dat is het belangrijkste.” Of de Duitse concurrenten een bedreiging vormen voor de traditionele spelers, laat hij in het midden. “Maar Hornbach is al heel lang bezig in Nederland en we zijn er allemaal nog.”

Een belangrijk onderscheid ten opzichte van Hornbach en Bauhaus is het aantal vestigingen, waardoor Praxis volgens De Beijer veel nabijer voelt voor consumenten. “We zijn een bekend en vertrouwd gezicht voor de Nederlandse klant.” Hij ziet het als de grootste uitdaging om zo top-of-mind te worden, dat de consument die wil klussen direct weet dat hij bij Praxis moet zijn. “Zo ver zijn we nog niet, maar we groeien ernaartoe.”

Praxis heropende deze maand vijf verbouwde Formido-winkels, waarmee de Maxeda-formule de grootste Nederlandse dhz-keten in aantal vestigingen is. De retailer heeft 171 vestigingen en dat moeten er eind dit jaar 250 zijn. Bang voor een overschot aan fysieke winkels, is De Beijer niet. “Ik wil niet naar minder bouwmarktmeters.”

In het oktobernummer van RetailTrends gaat De Beijer dieper in op onder meer de Formido-ombouw, de bouwmarkt van de toekomst en online concurrentie. “Wat wij merken van bol.com? Ik weet het eigenlijk niet.” Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie. 
 

Reacties 5


Robert Peters 8 okt, 11:35

Heel laconiek hoor. Ik denk dat Joost den Beijer bang is dat hij veel klanten kwijt raakt aan Hornbach. Leuk dat Praxis een bekend gezicht is in Nederland maar ze maken niet het verschil voor hun klanten. Waarom moet ik naar de Praxis en niet naar de Hornbach? Wat is het onderscheidend vermogen? Ik zie het nog steeds niet.


Emile Muijsson 8 okt, 12:50

Waarom moet ik naar de Hornbach en niet naar de Praxis? Ik rij liever 5 kilometer dan 30 toch


Anton van Tilborgh 8 okt, 14:54

Afstand is van ondergeschikt belang. Inspiratie en keuze. O ja, als ik bij Horbach shop heb ik vrijwel alles in 1x ook 36 gootbeugels die als ik ze al kan kopen in backorder gaan bij Praxis en in 2-3x worden geleverd omdat het systeem verbeid er zoveel te bestellen.


Aldo Diesen van 8 okt, 18:54

Beetje naïef! Als ik bij Praxis een medewerker info vraag krijg je als antwoord rij 8 vak 10. Als je deze vraag bij Hornbach stelt loopt daar vaak wat ouder ervaren personeel die ook nog de tip geven hoe te installeren of te behandelen


H B 9 okt, 12:54

Meneer De Beijer heeft het niet helemaal begrepen geloof ik. "Voor de Duitse bouwmarktreuzen Hornbach en Bauhaus is onvoldoende ruimte op de Nederlandse markt." Dat is niet Praxis om dat te bepalen, maar aan de consument. Aangezien Praxis met juridische procedures de komst van de Duitse bouwmarkten tegen te houden laat men wel blijken hier last van te hebben en angst te hebben dat zij een belangrijk marktaandeel veroveren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!