Appdate: Zo test je een winkelschap zonder dat het in de weg staat

Appdate: Zo test je een winkelschap zonder dat het in de weg staat

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Carrefour, Novad en Coop.

Carrefour
Carrefour wil graag een belangrijke speler in de voedseltransitie worden en daar hoort ook transparantie bij. Daarom gaat de supermarktketen aan de slag met het voedsellabel Nutri-Score. Daarbij geeft de retailer via zijn app gedetailleerde informatie over alle twaalfhonderd Belgische producten van het eigen merk.

Klanten moeten de app openen, het gewenste product product kiezen en op het tabblad ‘info’ klikken om de Nutri-Score te raadplegen. Daarbij worden de producten beoordeeld op gezondheid, met een score van A tot E. Naar eigen zeggen behoort twee derde van de producten tot de beste of op een na beste categorie. 'Een resultaat dat geen enkele keten kan voorleggen', stelt Carrefour. De app...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Carrefour, Novad en Coop.

Carrefour
Carrefour wil graag een belangrijke speler in de voedseltransitie worden en daar hoort ook transparantie bij. Daarom gaat de supermarktketen aan de slag met het voedsellabel Nutri-Score. Daarbij geeft de retailer via zijn app gedetailleerde informatie over alle twaalfhonderd Belgische producten van het eigen merk.

Klanten moeten de app openen, het gewenste product product kiezen en op het tabblad ‘info’ klikken om de Nutri-Score te raadplegen. Daarbij worden de producten beoordeeld op gezondheid, met een score van A tot E. Naar eigen zeggen behoort twee derde van de producten tot de beste of op een na beste categorie. 'Een resultaat dat geen enkele keten kan voorleggen', stelt Carrefour. De app maakt onderdeel uit van het manifest Act for Food, een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om consumenten gezonder te laten eten met respect voor de planeet.

Novad
Communicatiebureau Novad heeft een AR-tool ontwikkeld waarmee supermarktbezoekers een virtuele display op locatie kunnen bekijken. Gebruikers moeten daarvoor een iPad of iPhone gebruiken. De voordelen van de tool zijn tweeledig, zegt creative director Joost Spek tegen Marketing Tribune. Enerzijds helpt het in het ontwerpproces van een winkel: retailers kunnen de plaatsing van een schap op ware grootte beoordelen, zonder dat er een fysiek model gemaakt hoeft te worden. Anderzijds is het volgens Spek een handig salesmiddel om de impact van een display te laten zien of de juiste plek in de winkel te bepalen. "Zo wordt het geen goed bedoelde sta in de weg, maar krijg je het optimale resultaat op de winkelvloer."

De beperking is nu nog dat het virtuele schap alleen via een scherm te bekijken is, maar het wachten is volgens Spek op 'de ideale slimme bril' die dit naadloos doet. Behalve een statisch object zijn ook animatie en interactie toe te voegen. "Koppel dit aan big data en artificial intelligence en de mogelijkheden zijn ongekend."

Coop
De vernieuwde app van Coop heeft een productscanner die beelden herkent. De supermarktketen is daarvoor een samenwerking aangegaan met global digital agency Incentro. Deze nieuwe functie stelt de gebruiker in staat om producten zonder barcode te scannen. Wie bijvoorbeeld zijn voorraad appels aan wil vullen, hoeft enkel een appel voor de scanner te houden. Software achter de scanner haalt de productgroep uit de referentie. In de app worden vervolgens alle appels die Coop in het assortiment heeft geselecteerd. De klant selecteert de juiste hoeveelheid en maakt de bestelling definitief.

De app is ontwikkeld met de nieuwste AI-technologie van Google. Daardoor wordt de productscanner steeds slimmer en kan hij meer producten herkennen. Coop wil later nog meer 'innovatieve applicaties' in de mobiele app integreren.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!