Albert Heijn gaat de blockchaintechnologie toepassen op de eieren van het eigen merk. Vanaf november kunnen klanten online de afgelegde route van hun eieren bekijken.
Met deze stap wil de supermarktketen de transparantie voor consumenten vergroten. Op ieder ei komt een THT-code te staan. Door deze in te vullen op de website ziet de klant wat de legdatum is en bij welke boer het ei vandaan komt. Marit van Egmond, commercieel directeur van Albert Heijn, is blij met deze stap. “Dit doen wij omdat we meer grip willen hebben op dierenwelzijn en milieu.”
Albert Heijn vernieuwt ook in al zijn winkels het eierschap. De eieren krijgen minimaal één ster van het Beter Leven Keurmerk. Dat betekent dat de eieren van kippen komen die buiten scharrelen en met minder op elkaar leven. De dierenbescherming is blij met deze stap van de supermarktketen. Volgens de organisatie wordt het voor consumenten steeds duidelijker in hoeverre rekening is gehouden met dierenwelzijn.
Eerder zette Albert Heijn al blockchaintechnologie in om de productieketen van het eigen merk sinaasappelsap inzichtelijk te maken. Via QR-codes op de verpakking kan de klant de afgelegde route van het sap volgen, beginnend bij de boomgaard waar de sinaasappels worden geoogst.
Reacties 0