Scriptieprijs voor onderzoek naar terugdringen assortiment

Scriptieprijs voor onderzoek naar terugdringen assortiment

Nort van Hulten is de winnaar van de Vedis Retail Scriptieprijs 2018. De student van Tilburg University kreeg de prijs voor zijn scriptie ‘Cutting through the clutter. The effects of reducing the online assortment on website traffic conversion and sold product quantity’.

De jury waardeert de scriptie vanwege de ‘innovatieve en gedegen benadering’ van een relevant aandachtspunt binnen online retail. Het onderzoek gaat over de keuzes die etailers kunnen maken bij het reduceren van een omvangrijk assortiment. Met behulp van een geavanceerd econometrisch model is vastgesteld welke effecten het aantal sku’s, het aantal merken, de mate van variatie in eigenschappen van artikelen en prijsvariatie hebben op traffic, conversie en verkoop.

De combinatie van academische vernieuwing, relevantie en de kwaliteit van de toepassing van de econometrische modellering was volgens de jury doorslaggevend. De ontwikkelde benadering zal volgens de jury navolg vinden bij veel retailers en zo een waardevolle bijdrage leveren aan de dagelijkse retailpraktijk.

Aan de prijs is een wisseltrofee verbonden en een geldbedrag van drieduizend euro. De jury werd net als vorig jaar voorgezeten door hoogleraar retail & marketing Kitty Koelemeijer. De overige juryleden waren Ahold Delhaize-directeur en Vedis-voorzitter Jan-Derek Groenendaal, leasing & commercial director van Via Outlet Frans van der Kraan, retailexpert Ruud Verschuur en Vedis-bestuurslid Lieke Vogels.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!