'HEMA verkoopt winkels aan franchisenemers'

'HEMA verkoopt winkels aan franchisenemers'

Marcel Boekhoorn wil een deel van de winkels en de eigen bakkerij van HEMA afstoten. Met de opbrengst wil de winkelketen zijn buitenlandse expansie versnellen, melden anonieme bronnen uit de financiële sector aan het FD.

HEMA zou vooral vestigingen in kleinere plaatsen aan franchisenemers willen verkopen. Die kunnen volgens de bronnen gemiddeld zo’n één tot anderhalf miljoen euro per winkel opleveren. Momenteel zijn honderd franchisers al goed voor 261 van de in totaal 545 HEMA-vestigingen in Nederland. Het is voor zover bekend voor het eerst dat de retailer eigen filialen te koop aanbiedt.

Boekhoorn zou met de verkoop willen beginnen zodra de overname formeel is afgerond, naar verwachting begin volgend jaar. Daarnaast zou hij ook voor de eigen bakkerij, die zeven locaties in Nederland heeft, een nieuwe eigenaar zoeken. HEMA wil niet reageren op de plannen.

HEMA lag tot de overname door Boekhoorn lange tijd in de clinch met zijn franchisenemers, waarbij het tot rechtszaken en opzeggingen van contracten kwam. Met de nieuwe eigenaar werden alle conflicten bijgelegd en nieuwe afspraken gemaakt. 

Eerder deze maand werd al bekend de directie van HEMA wordt teruggebracht van acht naar vier leden. De retailer wil onder zijn nieuwe eigenaar slagvaardiger opereren en de schuldenlast, die nog zo’n 750 miljoen euro bedraagt, ‘drastisch’ terugbrengen.
 

Reacties 1


Dirk Duijm 13 jan, 03:54

We zijn nu wat later en het ziet er naar uit dat de omschakeling de kwaliteit van de goed lopende Keten geen goed doet met de afstoot van het aloude concept . Er zijn nu eenmaal dingen die je niet straffeloos kan doen V&D werd groot met eigen merk Elektrice producten . Maar ook de snack bij de deur en Het latere La Plage gaven reden om even binnen te lopen Het afstoten van de service producten en het opdelen van de winkels tbv merk producten Leek een veilige manier om bij een lagere omzet winst te behouden maar keerden zich tegen het concern Ik zie helaas een zelfde trend bij de Hema winkels Met het afstoten van de vers producten ( welke garant stonden voor kwaliteit en dus een Hema bezoek ) en de bakkerij En het in francise geven van de winkels holt mijn lievelingsketen achter uit en verworden de winkels tot een vaak worstelende "Winkel van Singkel " waar men niet meer zo makkelijk naar binnen stapt daar de formule is gebroken Een enig redmiddel van het concern lijkt dan ook om kleinere francisenemers die een bepaalde kwaliteit en omzet niet halen af te stoten en weer terug te gaan naar het oude concept met grote winkels een mooi versproduct en een goede koffie hoek/restaurant op centrale plaatsen in winkel steden Anders zal HEMA als kwaliteits waarborg voor winkelend publiek verdwijnen .
en dat zou wel heel erg jammer zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!