Tony's Chocolonely in de etalage, oprichter protesteert

Tony's Chocolonely in de etalage, oprichter protesteert

Tony’s Chocolonely mikt over enkele jaren op een verkoop aan een grote multinational. Daarbij denkt directeur Henk Jan Beltman aan ‘grote clubs als Nestlé, Mars of Mondelez die Tony’s internationaal kunnen uitrollen’, zegt hij tegen het FD.

Beltman, die meer dan de helft van de aandelen in handen heeft, denkt als onderdeel van een groot bedrijf misstanden in de cacaoteelt beter aan te kunnen pakken. Hij liet onlangs in RetailTrends al weten te worstelen met dit ‘type dilemma’. “Wat heeft het merk over pakweg tien jaar nodig? Hoe borgen we dan impact en groei? Misschien huizen we wel in een groot hoofdkantoor, met een managing director en ik als kroonprins. Of moeten we op zoek naar een andere oplossing?”

Medeoprichter Teun van de Keuken is geen voorstander van een verkoop. “Het bedrijf wordt dan het mooie uithangbord van een verder vies bedrijf dat de zaakjes totaal niet op orde heeft”, zegt hij tegenover Quote. Hij gelooft er niet in dat Tony’s Chocolonley van binnenuit een groot bedrijf als Nestlé kan hervormen. “Een schaamlap word je, meer niet. Doe het alsjeblieft niet!”

Tony’s Chocolonely maakt vorige week nog bekend een locatie te hebben gevonden voor zijn chocoladefabriek met achtbaan. Het zogenoemde Chocolate Circus moet over een jaar of drie zijn deuren openen in Zaanstad. Verder gaat Albert Heijn met het merk samenwerken om zijn eigen chocolade slaafvrij te maken.

Reacties 2


JBG Soecker 3 dec, 13:49

Na aanpassing van hun receptuur (% cacaoboter verandering)verwacht ik dat zij nog sneller hun identiteit zullen verliezen.


Alex Voliére 4 dec, 12:06

Alle smaken ondertussen geprobeerd maar geen van alle zijn ze echt lekker. Je betaald voor het imago wat ook nog eens nep is.
Want als de Aldi ze voor een dumpprijs gaat aanbieden wordt de directie boos dat de cacaoboeren hierdoor geen eerlijke prijs krijgen. En dat terwijl de Aldi ze via een omweg heeft ingekocht. Dan blijft de prijs bij de boer toch het zelfde. Dus we worden met z'n alle gewoon bedonderd.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!