'Supermarkten moeten stunten met vegetarisch vlees'

'Supermarkten moeten stunten met vegetarisch vlees'

Retailers zouden meer moeten investeren in de opkomst van plantaardige vleesvervangers. Zoals klanten nu met kiloknallers naar de supermarkt worden gelokt, moet dat ook met vegetarisch vlees worden gedaan, zegt oprichter Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager in het decembernummer van RetailTrends. “Dan nemen ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Op het gebied van schapruimte doen supermarkten het volgens Korteweg al goed met het aanbod van plantaardig vlees. De schapruimte van vegetarisch vlees is volgens hem in verhouding veel groter dan het marktaandeel. “In het schap is het 20-80, terwijl plantaardig vlees nog lang geen twintig procent marktaandeel heeft.” Een nog grotere verschuiving is op dit moment niet realistisch, zegt Korteweg. “Dan zou je retailers overvragen.”

Vegetarisch vlees is nu goed voor drie procent van de totale markt. “Als dat eenmaal op twintig procent ligt, is het concurrerend met goedkoop vlees”, zegt Korteweg. Vanaf dat kantelpunt kan het aandeel volgens hem in tien tot vijftien jaar doorgroeien naar tachtig procent. Hij verwacht dat consumenten in 2050 voor driekwart plantaardig vlees eten.

Jaap Korteweg geeft in het decembernummer van RetailTrends zijn uitgebreide visie op de omslag in het voedselsysteem, waarbij het verwacht dat dierlijk vlees uiteindelijk helemaal verdwijnt. Lees het volledige artikel in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.

Reacties 4


Tjen Schifferstein 12 dec, 15:22

Het frekwenter promoten van vleesvervangers lijkt me een logische stap voorwaarts. De producten van De Vegetarische Slager zijn kwa smaak en bite nauwelijks van dierlijk vlees te onderscheiden dus het is nog slechts een mentaliteitskwestie om over te stappen. Als iedereen zn verantwoordelijkheid neemt en zo de wereld een stukje beter te maken, dan ben ik daar erg voor.


Gerard van Gummigalgen 12 dec, 13:48

Korteweg preekt natuurlijk volledig voor eigen parochie, maar wel met een dubbele tong: hij is voor vegetarisch voedsel, maar noemt het nog wel "vlees". Dat kan alleen maar een commerciele bedoeling hebben, net zoals hij zichzelf vegetarische "slager" noemt. Nou, ik ben benieuwd wat hij dan slacht!


Timia Rugenbrink 12 dec, 13:35

Een aantal jaar geleden had AH standaard naast een Bonus vlees aanbieding op dezelfde pagina een vergelijkbaar vegetarisch produkt ook in de aanbieding. Het heeft mij altijd verbaasd en teleurgesteld dat deze standaard afgeschaft is.


Reinder Koornstra 11 dec, 16:16

Ik snap best zijn belang hierbij, maar zien we dat voor ons: Vegetarische Kiloknallers?
Ik denk dat supermarkten maar wat blij zijn met zo'n category die nog wat marge oplevert. En die zijn natuurlijk niet in de wereld om hun leveranciers aan meer omzet te helpen, maar om hun doelgroep een interessant totaalaanbod te bieden tegen een redelijke prijs.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!