Retailers zouden meer moeten investeren in de opkomst van plantaardige vleesvervangers. Zoals klanten nu met kiloknallers naar de supermarkt worden gelokt, moet dat ook met vegetarisch vlees worden gedaan, zegt oprichter Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager in het decembernummer van RetailTrends. “Dan nemen ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
Op het gebied van schapruimte doen supermarkten het volgens Korteweg al goed met het aanbod van plantaardig vlees. De schapruimte van vegetarisch vlees is volgens hem in verhouding veel groter dan het marktaandeel. “In het schap is het 20-80, terwijl plantaardig vlees nog lang geen twintig procent marktaandeel heeft.” Een nog grotere verschuiving is op dit moment niet realistisch, zegt Korteweg. “Dan zou je retailers overvragen.”
Vegetarisch vlees is nu goed voor drie procent van de totale markt. “Als dat eenmaal op twintig procent ligt, is het concurrerend met goedkoop vlees”, zegt Korteweg. Vanaf dat kantelpunt kan het aandeel volgens hem in tien tot vijftien jaar doorgroeien naar tachtig procent. Hij verwacht dat consumenten in 2050 voor driekwart plantaardig vlees eten.
Jaap Korteweg geeft in het decembernummer van RetailTrends zijn uitgebreide visie op de omslag in het voedselsysteem, waarbij het verwacht dat dierlijk vlees uiteindelijk helemaal verdwijnt. Lees het volledige artikel in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
Tjen Schifferstein 12 dec, 15:22
Gerard van Gummigalgen 12 dec, 13:48
Timia Rugenbrink 12 dec, 13:35
Reinder Koornstra 11 dec, 16:16