HEMA ziet omzet en winst dalen

HEMA ziet omzet en winst dalen

HEMA heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 1,2 procent minder omzet geboekt dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 304,4 miljoen euro, blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

Like-for-like liep de omzet met 4,6 procent terug, volgens de winkelketen met name door uitzonderlijk warm weer in Noord-Europa en de overgang naar een nieuw e-commerceplatform en distributiecentrum voor online bestellingen. HEMA boekte in het derde kwartaal een nettowinst van 2,7 miljoen euro, tegenover 4,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het genormaliseerde ebitda daalde met elf procent tot 30,6 miljoen euro.

HEMA zegt verder zijn brutomarge verder te hebben verbeterd. Door het warme weer kwam volgens ceo Tjeerd Jegen de verkoop van winterartikelen zeer laat op gang. Maar de overgang naar kouder weer aan het begin van het vierde kwartaal zorgde volgens hem direct voor een verbetering van de omzetontwikkeling. “Zonder deze tijdelijke effecten zien we dat onze groeistrategie resultaat heeft.” 

HEMA verkocht in het derde kwartaal meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten en minder kleding. De internationale omzet is verder gestegen en het internationale winkelnetwerk uitgebreid met een winkel in Duitsland en een in het Verenigd Koninkrijk. In de komende periode verwacht de retailer meer winkels te openen in Europa en het Midden-Oosten. Ook verwacht HEMA door de ingebruikname van het nieuwe distributiecentrum de komende jaren fors meer online bestellingen te kunnen verwerken.

Reacties 2


Jan van Rossem 28 dec, 10:52

Komt allemaal weer goed HEMA zie dat je weer in rustig vaarwater komt.
De laatste tijd was er veel gerommel in Uw bedrijf maar als straks alles weer gaat als vanouds gaan de procentjes weer langzaam stijgen.


Wil Broekhoven 28 dec, 11:23

Zorg dat jullie weer openstaan voor ideeen en advies van buitenaf om een tunnelvisie te voorkomen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!