Albert Heijn digitaliseert supplychain met blockchain

Albert Heijn digitaliseert supplychain met blockchain

Albert Heijn heeft dankzij blockchain de rittijden van toeleveranciers verkort en papier uit de keten geschrapt. Daarmee kan de supermarktketen in potentie miljoenen besparen.

Albert Heijn heeft voor het digitaliseringsproject samengewerkt met Capgemini. Zij hebben in de afgelopen zes maanden een ‘proof of concept’ ontwikkeld, waarbij een mobiele app aan de blockchain is gelinkt. Die oplossing bespaart toeleveranciers twintig minuten per rit. Ook worden op die manier meer dan duizend vellen papier per dag bespaard.

Albert Heijn, Capgemini en een aantal logistieke partners werken samen in de zogenoemde Applied Innovation Exchange. Samen onderzoeken zij hoe blockchain kan helpen om procesinnovatie te versnellen. De minimalisering van het papierwerk is hiervan een eerste resultaat.

De supermarktketen gebruikte blockchain al eerder om de toeleveringsketen van eieren en sinaasappelsap transparant te maken voor consumenten. Sinds vorig jaar kunnen klanten online de afgelegde route van die eigenmerkproducten volgen. 

Bekijk op RetailTrends een video over de werking van de nieuwe technologie.

RetailTrends