FonQ wil augmented reality voor complete productcategorie

FonQ wil augmented reality voor complete productcategorie

FonQ gelooft in de meerwaarde van augmented reality om producten virtueel uit te proberen. De woonwebwinkel draait intern een aantal pilots met de technologie, vertelde topman Antoine Brouwer tijdens de Webwinkel Vakdagen.

FonQ kiest ervoor om de technologie in samenwerking met fabrikanten uit te rollen. Op die manier wil de etailer het mogelijk maken om een volledige productcategorie in augmented reality beschikbaar te maken. Veel pilots van andere bedrijven bieden volgens Brouwer een beperkt aantal opties, waardoor het voor gebruikers vaak een ‘dissatisfier’ is.

Augmented reality vergt volgens hem een fikse investering, terwijl de businesscase onzeker is. Zo zou het al gauw honderd euro kosten om één product te fotograferen en in 360 graden op te bouwen. “En dan is het nog maar de vraag wat het doet met de conversie”, aldus Brouwer. Bij veel eerdere pilots is het effect moeilijk aan te tonen, omdat er soms maar één product per categorie beschikbaar is. “Daarom willen wij een hele productcategorie nemen en kijken of we daarin een uplift zien.”

Brouwer wil de nieuwe oplossing de komende maanden breed uitrollen. Er wordt nu gewerkt aan de fotografie. Daarbij kiest hij voor een opensourcemodel, zodat die later ook beschikbaar komt voor andere bedrijven. “Zo kunnen we het gezamenlijk als dienst aan de consument bieden, in plaats van iedereen een stukje te laten doen.”

Meubelverkopers als IKEA en Wehkamp maken al gebruik van augmented reality. Brouwer verwacht dat de adoptie van augmented reality onder consumenten een vlucht gaat nemen. De technologie die fonQ gebruikt is namelijk ‘zo laagdrempelig als het kan’, stelt de topman. Gebruikers komen via een link in een app terecht, waar ze een referentiepunt moeten meten. Vervolgens kunnen ze een product aanklikken om die virtueel door hun huis te verplaatsen. De technologie is al door verschillende consumenten getest, zegt hij. “Als je normaal met een smartphone kunt omgaan, kun je dit ook.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!